Misskreditering vid marknadsföring

Det finns flera olika former av utnyttjande och anknytande till annans kännetecken och en av de formerna är misskreditering. Vad är misskreditering Misskreditering som sker i marknadsföring är en näringsidkare… Lue lisää »

Jämförande reklam och hur det bedöms

Det finns flera olika former av utnyttjande eller anknytande till annans kännetecken och detta kan göras genom jämförande reklam. Detta bedöms vara en otillbörlig affärsmetod. Vad är jämförande reklam Jämförande… Lue lisää »

Vilseledande efterbildningar

Vilseledande efterbildningar är förbjudna enligt 14 § Marknadsföringslagen (MFL). Det som krävs för att det ska vara en vilseledande efterbildning är att den ska lätt kunna förväxlas med en annan… Lue lisää »

Bedömning av vilseledande efterbildningar

Vilseledande efterbildningar är förbjudet enligt 14 § Marknadsföringslagen (MFL). Vid bedömningen av vilseledande efterbildningar ser man till tre kriterier. Dessa tre är att originalet behöver ha särprägel, originalet måste vara… Lue lisää »

Krav på reklamidentifiering

Det finns krav på reklamidentifiering men det förekommer ofta dold reklam eller även kallat smyg reklam. När detta sker så försöker man få en kommersiell marknadskommunikation att uppfattas som information… Lue lisää »