Vilseledande genom terminologimissbruk

Framställningar kan verka vilseledande och en omständighet som omfattas av förbudsbestämmelserna i Marknadsföringslagen (MFL) är om det föreligger ett terminologimissbruk. Terminologimissbruk bedöms vara vilseledande kring produktens beskaffenhet. Detta kan exempelvis… Lue lisää »

Vilseledande genom överdrifter och smakomdömen

Marknadsföring kan vara vilseledande genom användningar av överdrifter och smakomdömen. Detta kan omfattas av förbudsbestämmelsen kring vilseledande marknadsföring i Marknadsföringslagen (MFL). Det är vanligt att det förekommer överdrivna påstående eller… Lue lisää »

Vilseledande antydningar i marknadsföring

Vilseledande antydningar i marknadsföring kan bedömas vara vilseledande marknadsföring och därmed omfattas av förbudsbestämmelsen i Marknadsföringslagen (MFL). Vilseledande antydningar innebär att det kan finnas korrekta uppgifter i marknadsföringen men på… Lue lisää »

Framställningar som kan vilseleda

Det finns ett flertal framställningar som anses vara ämnade till att vilseleda detta kan exempelvis vara oriktigheter, utelämnande, antydningar, överdrifter, smakomdömen och dessa kan vara tillåtna i vissa fall och… Lue lisää »

Förfaranden och sanktioner inom marknadsrätten

Marknadsrätten är tänkt att regleras av flera parter så väl konsumentombudsmannen, näringslivet som patent- och marknadsdomstolen. Läs mer om sanktionerna på följande länk. Konsumentombudsmannen Konsumentombudsmannen ingår i Konsumentverket. Konsumentorganisationer har… Lue lisää »

Speciallagstiftning inom marknadsföring

Det finns flera olika speciallagstiftningar gällande marknadsföring. Dessa omfattar bland annat bestämmelser kring tv-reklam, alkoholreklam, tobaksreklam, spelreklam och även vad gäller marknadsföring av läkemedel och livsmedel. Dessa typer av speciallagstiftning… Lue lisää »