Det finns ett flertal framställningar som anses vara ämnade till att vilseleda detta kan exempelvis vara oriktigheter, utelämnande, antydningar, överdrifter, smakomdömen och dessa kan vara tillåtna i vissa fall och otillåtna i andra. Dessa kan även i viss mån efterhandskorrigeras genom rättelse.

Oriktigheter

När det används oriktiga framställningar i marknadsföring så är de i regel ägnande till att vilseleda. En oriktig framställning som är så uppenbar att den inte kan bedömas vara vilseledande så att den inte uppfyller transaktionstestet är tillåten. Läs mer här om vad som gäller oriktigheter.

Utelämnanden

Ett framställande kan vara vilseledande trots det innehåller helt korrekta uppgifter men genom att framställningen utelämnar vissa delar kan den bedömas som vilseledande utelämnande. Detta återfinns i 10§ Marknadsföringslagen (MFL). Detta omfattar även om uppgifterna ges på ett oklart, obegripligt, tvetydligt eller på ett annat sätt som är olämpligt. Läs mer om vad som gäller för utelämnanden här.

Antydningar

Om det finns ett framställande som har en utformning som gör att en mindre uppmärksam läsare får ett annat intryck än de intryck man får vid en noggrann läsning så kan det bedömas vilseledande genom antydningar. Läs mer om antydningar här.

Överdrifter och smakomdömen

Påståenden som innehåller överdrifter eller är överdrivna är i grunden otillåtna men kan lovprisande kan vara tillåtna i vissa fall. Det finns även bestämmelser om vad som gäller uttalanden som är kopplade till smakomdömen. Läs mer här.

Rättelse

Rättelse är efterhandskorrigeringar kan användas för att vilseledande marknadsföring ska bli godtagbar i enlighet med marknadsföringslagen. Men en sådan rättelse räcker dock oftast inte. Det kan i vissa fall göra att näringsidkaren undgå ett civilrättsligt felansvar för själva produktens beskaffenhet.

Lag24
Trainee
09.11.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.