Det finns flera olika speciallagsiftningar som agerar som annexlagar till marknadsföringslagen (MFL) och andra har specifika bestämmelser vad gäller marknadsföring. En av dessa områden är marknadsföring vad gäller läkemedel och livsmedel. Det finns även bestämmelser kring hälsovårdsprodukter.

Marknadsföring av läkemedel

Läkemedelsrätten har ett flertal speciallagar. Den som innefattar bestämmelser kring marknadsföring är Läkemedelslagen och bestämmelserna återfinns i 12 kapitlet. Några av kapitlets bestämmelser uttrycker att marknadsföring av läkemedel behöver vara aktuell, saklig och balanserad. Utöver detta finns det krav på att marknadsföringen ska vara icke vilseledande och överensstämmande med god sed. Till likt marknadsföringslagen finns det bestämmelser kring reklamidentifiering och informationsskyldighet. Tillsynen görs av läkemedelsverket.

Marknadsföring av livsmedel

Marknadsföring vad gäller livsmedel regleras delvis av marknadsföring. Detta vid sidan av annan lagstiftning inom livsmedelsrätten. Om ett påstående kring livsmedel anses strida mot bestämmelser från livsmedelsrätten bedöms de även vara oförenliga med svarta listan eller generalklausulen i 5 § i marknadsföringslagen. Vilseledande marknadsföring i 10 § MFL kan också bli tillämpbar.

Marknadsföring av hälsovårdsprodukter

Produkter som benämns hälsovårdsprodukter, så dom bantningspreparat och hud- eller hårvårds medel, har mer skärpta krav på vederhäftighet. Utöver detta har hälsovårdsprodukter även högre krav vad gäller vilka uppgifter som ska lämnas avseende medicinska effekter och andra hälsoeffekter. Att även ta hänsyn till är att målgruppen kan anses som en mer sårbar målgrupp som är mindre kritisk än andra konsumenter.

Läs mer om andra områden som också har speciallagstiftning som reglerar marknadsföring. Dessa områden är bland annat tobaksreklam, alkoholreklam och spelreklam. Klicka på följande artikel för att få en överblick över alla dessa områden.

Lag24
Trainee
11.14.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.