Marknadsrätten är tänkt att regleras av flera parter så väl konsumentombudsmannen, näringslivet som patent- och marknadsdomstolen. Läs mer om sanktionerna på följande länk.

Konsumentombudsmannen

Konsumentombudsmannen ingår i Konsumentverket. Konsumentorganisationer har även sin egna talerätt i domstol, se 47 § 3 punkten Marknadsföringslagen (MFL). Konsumentombudsmannen ska bevaka och även analysera marknaderna och göra detta utifrån ett konsumentperspektiv. Konsumentombudsmannen ska stärka konsumenternas ställning på marknaden och sprida konsumentupplysning. Konsumentombudsmannen handlägger initiativärenden och även anmälningsärenden.

Reglering av näringslivet

Marknadsföringslagen bygger på en tanke om att det ska vara näringslivet som har primärt ansvar för att marknadsföringen sker i enlighet med bestämmelserna på marknadsrättensområde. Näringslivet har en del egenåtgärder som finns presenterade i följande artikel.

Patent- och marknadsdomstolen

Patent- och markandsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) handlägger mål som rör marknadsföringslagen. PMD och PMÖD dömer i huvudsak två typer av fall antingen när konsumentombudsmannen för talan eller när en näringsidkare gör det.

Läs mer om marknadsföringslagens syfte i följande artikel. Lag24.se har flertalet artiklar om marknadsrätten, se följande länk för alla artiklar på området.

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.