Marknadsföring kan vara vilseledande genom användningar av överdrifter och smakomdömen. Detta kan omfattas av förbudsbestämmelsen kring vilseledande marknadsföring i Marknadsföringslagen (MFL). Det är vanligt att det förekommer överdrivna påstående eller lovprisande i marknadsföring och det finns en gränsdragning när detta kan vara tillåtet och inte. Det är tillåtet om det är överdrifter och liknande som inte har något konkret innehåll eller som inte kan tas på allvar. Det kräver också att det inte är vilseledande på annat sätt. Detta grundas i att transaktionstestet då inte är uppfyllt, läs mer om transaktionstestet på följande länk. Vid bedömningen om uppgifterna ska anses vara vilseledande eller inte är det skillnad på om uppgifterna är faktiska och verifierbara eller inte.

Läs mer om andra vilseledande framställningar på följande länk. Följande artikel omfattar framställningar som kan bedömas vilseledande på grund utav att det exempelvis är oriktiga uppgifter eller att det saknas uppgifter och att dessa har utelämnats.

Lag24
Trainee
11.14.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.