Inom avtalsrätten råder principen om att ’avtal ska hållas’ (pacta sunt servanda). Det kan dock finnas olika situationer som leder till en nackdel för en av avtalsparterna och en fördel för den andra avtalsparten. Av den anledningen måste det finnas en balans mellan avtalsvillkorerna trots att man som avtalspart accepterat vissa oförmånliga villkor i ett avtalsförhållande.

En helhetsbedömning

Med tanke på att avtalslagen inte ger någon vägledning i hur en oskälighetsbedömning faktiskt går till brukar man göra en helhetsbedömning av samtliga omständigheter. Bland annat tas det hänsyn till lojalitet, vilken historisk bakgrund parterna har eller vilket syfte och ändamål som förväntas av ett visst avtal.

Villkor för konsumentavtal

Med tanke på att konsumenter generellt sätt har en underlägsen position i relation till många företag så finns det specifik vägledning om oskäliga avtalsvillkor. Några av dem är att friskriva avtalsparten från personskada, att begränsa en konsuments rätt vid avtalsbrott,  att frånta en av parterna en uppsägningsrätt av avtalet eller att en av avtalsparterna har rätten att tolka ett avtals innehåll om en tvist skulle uppstå. Men det skulle även kunna handla om att en av avtalsparterna fråntar konsumenten en rätt att gå till domstol, tillgång till bevisning eller om bevisbördan läggs på konsumenten trotts att avtalsparten själv har bevisbördan.

Konsekvens av oskälighet

När ett avtalsvillkor är att anses oskäligt kan avtalet jämkas eller lämnas helt utan avseende enligt 36 AvtL, även kallad stora generalklausulen. Det kan dessutom vara att en avtalspart kan vara tvungen att ge ut ersättning och skadestånd för en skada som motparten lidit på grund av avtalet.

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.