Köparen av en bostadsrätt har en mycket långtgående undersökningsplikt och förutsätts undersöka bostaden noggrant innan köpet ingås (20 § Köplagen, ”KöpL”). På grund av undersökningsplikten kan inte köparen få ersättning av säljaren i efterhand för fel som har missats och som borde ha upptäckts vid undersökningen. 

Säljarens felansvar 

Ett fel i bostadsrätten föreligger om den inte överensstämmer med avtalet ifråga om mängd, art, kvalitet eller andra egenskaper.  Som har anförts ovan ansvar inte en säljare för fel och brister som borde ha upptäckts eller misstänkts vid en noggrann undersökning. I stället ansvarar säljaren för så kallade dolda fel (17 § KöpL). Med ’dold fel’ avses fel eller brister fanns vid köptillfället men som upptäcktes efter köpet. Man kan säga att dolda fel är sådana som man inte kan lukta, se, höra eller känna. 

Upptäcker köparen ett fel som har varit dold vid köpet och som denne inte rimligen kunde förväntat sig med hänsyn till ålder, pris och skick, svarar säljaren för detta. Har felet däremot varit upptäckbart får köparen stå för det själv. Säljarens vetskap om felet har ingen självständig betydelse för felansvaret. 

Reklamation och påföljder 

Köparen måste reklamera felet inom skälig tid efter att felet upptäcktes, det vill säga snarast möjligt. 

En säljare ansvarar dock för fel i den sålda bostadsrätten i endast två år efter köparens tillträde (32 § KöpL).  

Vid fel i bostadsrätten har köparen rätt att avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet samt kräva skadestånd (30 § KöpL). Avhjälpande innebär att säljaren har en möjlighet att själv eller genom hantverkare åtgärd felet. Avviker bostaden väsentligt från vad säljaren utfäst eller har säljaren varit försumlig kan köparen häva köpet. 

Läs mer om köparens undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt.

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.