Har en skuld inte betalats i tid kan borgenären anlita ett inkassoföretag för att denne ska driva in skulden å borgenärens vägnar. Borgenären väljer att lämna över skulden till inkassoföretaget som då tar över ärendet och det är därför till dem som som betalningen ska ske. Ett inkassokrav kommer sålunda inte från Kronofogden, utan från inkassoföretaget. Gäldenären ska betala pengarna direkt till inkassoföretaget innan utsatt sista betalningsdag. Sker inte sådan betalning lämnas ofta ärendet över till Kronofogden som har befogenhet att som en sista utväg kan genomföra utmätning för att få in pengarna.

När får ett företag skicka ett inkassokrav? 

Som huvudregel får ett inkassobolag skicka ett inkassokrav om: 1) det finns skäl att anta att gäldenären inte kommer att betala det ursprungliga beloppet, och 2) kravet är inte bestridet sen tidigare. I praktiken innebär detta att ett inkassokrav får skickas så länge betalningen som kravet avser inte har kommit företaget tillhanda eller att gäldenären inte har meddelat bolaget att betalningen är gjord. En betalning anses vara gjord när beloppet är giro-daterat på betalningsmottagarens konto, det vill säga inte när beloppet dragits från gäldenärens konto. Ett undantag från detta görs hyresbetalningar som anses betalda när betalningen görs. 

Vad gör man när man redan har betalat?

Har man gjort en betalning, men har därefter mottagit ett inkassokrav, kan man kontakta inkassobolaget och meddela att man har betalat och skicka in ett kontoutdrag. Genom att bifoga ett kontoutdrag kan man visa att man faktiskt har gjort en betalning och därmed visa att det finns skäl att anta att betalningen kommer att giro-dateras på mottagarens konto inom en snar framtid.

Hur bestrider man ett inkassokrav?

Enligt lag (5 § inkassolag (1974:182)) ska det i inkassokravet finnas en påminnelse om att gäldenären, dvs den som är betalningsskyldig, kan bestrida kravet om man anser att kravet är felaktigt. Att beskriva innebär att man skriver till företaget och talar om varför man inte tycker att man är skyldig att betala. Enligt lag ska det i kravet finnas uppgifter om tidsfristen för att bestrida inkassokravet.  

Ett bestridande måste vara vara sakligt grundat. Med detta menas att bestridande på något sätt kan påverka betalningsskyldigheten enligt avtalet på vilket betalningskravet är grundat. Exempel på sakliga grundade invändningar är att man redan har betalat för varan, att man inte har fått varan eller att man inte har ingått ett avtal med företaget.

Lag24 Trainee

29.09.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.