Franchise är en typ av licensgivning. Franchisegivaren äger ett lönsamt och välkänt affärskoncept, som denne sedan hyr ut till franchisetagaren. Franchisetagaren driver ett eget företag och hyr affärsidén från franchisegivaren. Genom att erlägga betalning får franchisetagaren rätten att använda franchisegivarens affärskoncept och varumärke. 

Allmänt om franchiseavtalet

Franchisingavtalet är centralt inom franchising eftersom hela koncept normalt detaljerat regleras i avtalet. I franchiseavtalet ska parternas förpliktelser, skyldigheter och rättigheterna regleras på ett tydligt sätt. Vidare ska sättet på vilket franchiseföretaget ska skötas även regleras. Regler som anger vilket geografiskt område avtalet avser, huruvida ändringar i systemet tillåts och vilken ersättning som franchisetagaren ska betala, bör även finnas. Frågor om konkurrens under avtalstiden bör även regleras. 

Tidsaspekter

Franchiseavtal är tidsbestämda. För att det ska löna sig att göra investeringarna är det viktigt att säkerställa att avtalet gäller tillräckligt lång tid. Man bör även reglera uppsägning, avslut och hur eventuell förlängning av avtalet ska ske. Det kan även hända att en franchisetagare av något skäl vill överlåta sitt avtal innan avtalstidens slut, vilket även bör regleras.  

Ekonomiska minimikrav

För att franchisetagaren ska få behålla franchiserätten kan vissa ekonomiska minimikrav upprätthålls. Minimikraven bör inte vara så höga så att man inte klarar av att uppnå dem och om man av någon anledning, såsom av sjukdom eller olyckshändelse, misssköter sitt arbete måste man få en chans att rätta till misstagen.  

Normer för att skydda varumärket och konceptet

Franchisetagaren får rätten att använda franchisegivarens koncept, varunamn och tillgång till franchisegivarens know-how mot ersättning. För franchisegivaren är det viktigt att reglera inte bara nivån av ersättning utan även skapa mekanismer för att upprätthålla vissa standarder och förpliktelser för att skydda franchisesystemet. Genom noggrann reglering säkerställer man att franchisetagaren måste hålla sig inom uppsatta normer för att skydda varumärket och konceptet.

Sekretess 

Franchising är ett samarbete mellan två oberoende företag. För ett lyckat samarbete krävs ofta att franchisegivaren avslöjar sina affärshemligheter för franchisetagare. Skulle hemligheterna avslöjas för andra kan hela kedjan skadas. Därför är en viktig del av franchiseavtalet den som styr sekretess. 

Lag24 Trainee

29.09.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.