Inom köprättsliga sammanhang är en säljares huvudsakliga skyldighet att lämna en felfri vara men sker inte detta i tid föreligger dröjsmål från säljarens sida. Detta kan leda till att du som säljare kan bli drabbad av vissa påföljder som köparen vill använda mot dig (se 22 § Köplagen (KöpL)). Vid dröjsmål spelar det ingen roll om varan är för sen eller om varan inte levererats.

Det som är viktigt att tänka på är att dröjsmåls påföljder kan endast bli aktuella om detta beror på säljaren. Det vill säga att dröjsmålet inte påverkats av köparen (se 22 § KöpL).

vilka rättsliga konsekvenser kan en säljaren få vid dröjsmål?

Om en säljare aldrig eller avlämnar en felfri vara för sent så har köparen enligt 22 § KöpL rätt att åberopa vissa påföljder. I Köplagen nämns fyra olika påföljder vilka är fullgörelse, det vill säga att du som köpare har rätten att kräva att säljaren fullgör sitt avtal (se 23 § KöpL), hävning vilket innebär att du som köpare kan avsluta och resulterar i att prestationsrätten upphör (se 25 § KöpL), skadestånd som hjälper köparen att få ersättning för den ekonomiska förluster som hon eller han drabbats av på grund av säljarens dröjsmål (se 27 § och 67 § KöpL) och innehållande av betalning vilket kort och gott innebär att köparen har en rätt att hålla inne betalningen tills dess att säljaren avlämnat varan (se 42 § KöpL).

olika påföljder kan kombineras

Ibland kan det vara så att köparens verksamhet skadas på grund av säljarens dröjsmål. Det kan till exempel handla om att köparen behöver hyra en maskin eftersom säljaren inte avlämnat maskinen i tid. I en sådan situation kan en köpare begära fullgörelse och skadestånd. Det som är viktigt att tänka på här är att skadan måste vara av ekonomisk natur och förutsätter att det inte är en så kallad produktskada.

För att läsa mer om de olika påföljderna se Vad innebär fullgörelse av ett köp? eller Vad kan en köpare få ersättning för enligt Köplagen?

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.