Under vissa situationer kan det vara så att avtalsparter i ett köpeavtal har en vårdplikt gentemot varandra. Det innebär att du som avtalspart, oavsett om du är säljare eller köpare, har en skyldighet att vårda.

Om köparen inte hämtar varan i tid?

Om det är så att en köpare inte hämtar en vara i tid, om köparen inte tar emot en vara i tid eller om det föreligger någon annat dröjsmål som beror på köparen så har säljaren en vårdplikt.

Detta innebär att säljaren har ett juridiskt ansvar att vårda varan om varan är i säljarens besittning. Likaså har säljaren ett ansvar för att vårda varan om den råkar vara i någon annans besittning. Det kan till exempel handla om att varan är på en annan ort eller under transport. Här utgår man att säljaren möjligtvis kan ha en filial eller annan representant som kan ta hand om varan åt säljarens räkning (se 72 § Köplagen (KöpL)).

vad händer om köparen inte vill ha en vara?

I 73 § KöpL behandlas vilken vårdplikt en köpare har gentemot en säljare. Till skillnad från en säljares vårdplik handlar en köpares vårdplikt om fall då köparen vill avvisa en vara. I dessa fall har köparen en skyldighet att vårda varan åt säljaren. Samma vårdplikt gäller om varan har kommit till köparens bestämmelseort utan att köparen ännu tagit emot eller hämtat varan. Detta förutsätter dock att köparen inte utsätts för oskäliga kostnader eller behöver utstå andra olägenheter.

Vill du läsa om hur man enligt köplagen lämnar av en vara? Se Olika former av avlämnande enligt Köprätten?

Lag24
Trainee
07.07.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.