Ett varumärke kan hävas efter den erhållit registrering på grund av omständigheter som skett i ett senare skede. Hävningen kan ske vid vilseledande eller när det går mot goda seder om de inte uppfyller användning kraven. Vilseledning och när det går mot goda seder återfinns i de absoluta registreringshinderna och användningskravet återfinns även som ett krav vid registrering av ett varumärke. Utöver det så finns det möjlighet att varumärkesregistrering hävs på grund av degeneration. 

Degeneration

Detta är när ett varumärke blivit en allmän beteckning och därför kan den inte erhålla ett varumärkesskydd längre på grund av att varumärket förlorat sin särskiljningsförmåga. Detta återfinns i 3 kap. 1§ 2 st. VML

Ett varumärkesnamn kan därmed genom utveckling få en sådan allmän betydelse att ordet kopplas till något annat än varumärket. Detta sker ofta för starkt inarbetade varumärken. Några ord som har allmän betydelse idag som förr var ett varumärke är exempelvis nylon och dynamit. 

Undvika degeneration

Degeneration kan undvikas och varumärkesrätten kan behållas men det kräver att varumärket fortsätter att användas och uppfattas som ett varumärke och inte som en typbeteckning. Det finns en uppgiftsskyldighet enligt 1 kap. 18§ som innebär att rättighetshavaren kan i vissa fall begära att varumärket återges i rätt form exempelvis. bara versaler. Ett varumärke kan även avslutas med ett ® men detta ger samma skydd som att exempelvis endast ha sitt varumärke i versaler, därmed så erhåller ® symbolen ingen officiell status i nordisk rätt och innebär därför inte något mer rättsligt skydd. 

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.