Autokaupan purkaminen käytännössä

Autokaupan voi purkaa tai saada hinnanalennusta vain jos autossa on vika. Jos sinulla ei ole oikeutta saada autokauppaa purettua, sinulla voi olla mahdollista saada hinnanalennusta. Autokaupan purkamisperusteet ovat olemassa, jos vika ei ole helposti ja nopeasti korjattavissa.

Toimintamalli, kun haluat autokaupan purettua – ostajan ABC autokaupan virheen perusteella virheen korjaamiseksi. Jos havaitset ostamassasi autossa vian tai puutteen, niin toimi seuraavasti:

  • A. Ostajan tulee reklamoida myyjää heti, kun epäilee autossa olevan merkittävä vika tai puute – tee virheilmoitus. Muista reklamoida heti uudelleen myös tilanteessa, kun löydät autosta uuden virheen.
  • B. Myyjällä on oikeus ja velvollisuus korjata havaitsemasi virhe – jos virhettä ei voida korjata, on ostajalla oikeus purkaa kauppa.
  • C. Auton virhe tulee olla oleellinen, jotta kaupan saa purettua. Oleellinen virhe on sellainen, että auto ei vastaa kunnoltaan, ominaisuuksiltaan tai varusteiltaan sitä, mitä oli sovittu tai mitä ostaja on voinut kohtuudella odottaa.

Usein myyjä ei suostu korjaamaan virhettä, eikä se suostu kaupan purkamiseen – ota silloin välittömästi yhteyttä lakimieheen soittamalla palvelunumeroon 0600 111 33 (Lakipuhelin) tai ota yhteyttä ilmaiseksi tästä lomakkeesta: ILMAINEN ALKUSELVITYS

autokaupassa Hinnanalennus tulee kyseeseen, kun virhe on vähäinen ja virhe on mahdollista korjata.

Jos virhettä ei voi korjata, ainoa korjauskeino kauppaan on kaupan purkaminen.
Hinnanalennus voi tulla kyseeseen, jos auto ei esimerkiksi päästöjen vuoksi mene läpi katsastuksessa ja vika on korjattavissa – kuten myös esteettinen haitta kuten naarmu, joka on korjattavissa helposti ja nopeasti.

Hinnanalennuksen määrä on sama kuin virheen korjauskustannukset. Jos myyjä ei suostu korjaamaan autoa, niin voit korjauttaa sen kolmannella ja laskuttaa työstä myyjää. Muista reklamoida asiasta niin, että ilmoitat etukäteen, että tarkoituksena ja painostuskeinona tulet korjauttaamaan auton toisella ja laskuttaa siitä myyjää. Tämä usein antaa vauhtia sovintoneuvotteluihin. Aina se ei kuitenkaan tehoa, koska autokauppaan liittyviä virheitä on niin paljon.

Huomaa, että etäkaupan voi peruuttaa vaikka autossa ei olisi mitään vikaa.

Peruuttaminen tulee tehdä 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun etäkaupan perusteella auto on saatu ostajan hallintaan.

Huomaa, että etäkaupan voi peruuttaa vuoden sisään, jos myyjä ei ole antanut etäkaupan peruuttamiseen ohjeistusta.

Kuluttajansuojalaki turvaa autonostajaa tehokkaasti

Autokauppaan elinkeinonharjoittajan (auton myyjäliike) sekä kuluttajan välillä tehtyyn kauppaan sovelletaan kuluttajansuojalakia. Kuluttajansuojalaki suojaa kuluttajaostajaa tehokkaasti, koska katsotaan, että se on selvästi heikomassa asemassa myyjäliikkeeseen verrattuna.

Jos kauppa on tehty kahden kuluttajan välillä, niin kauppalain säädäkset tulevat sovellettavaksi – ostajan suoja on kauppalain perusteella heikompi ja ostajalla on enemmän vastuuta siitä, mitä hän ostaa.

Riitatilanteessa kannattaa ottaa yhteyttä lakimieheen ja alkukartoitus on maksuton – katsotaan yhdessä, että onko asiassa oikeudellisia perusteita saada kauppa purettua tai kauppahintaa alennettua.

Janne Vikeväinen, Juristi
Suomen Juristit Oy

Nopeaa apua lakiasioihin.