Yksityiset

Virheen korjaamisen tai uuden suorituksen vaatiminen ›

Mikäli myyjä myy ostajalle virheellisen tavaran, jolloin tavara ei vastaa siitä mitä sopijaosapuolet ovat sopineet, saa ostaja vaatia, että myyjä korjaa tavarassa olevan virheen. Mikäli virheen korjaaminen ei syystä tai toisesta ole mahdollista, on ostajalla tällöin käytössä muut virheen seuraamukset. Ostajan tulee vaatia virheen korjaamista tai uutta suoritusta kohtuullisen ajan kuluessa eli esimerkiksi reklamaation yhteydessä. Sopijaosapuolet voivat myös sopia takuuehdoista, Lue lisää ›

Mitä ostajan täytyy olettaa tienneen? ›

Ostajaan on tiettyjä velvollisuuksia liittyen tavaraan ja sen ominaisuuksiin kohdistuvaan tietoihin. Ostaja ei nimittäin saa virheenä vedota seikkaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehtäessä. Se, että ostajan tulee olettaa tienneen virheestä tarkoittaa myös sitä, että ostajan tulisi ennen kauppaa ymmärtää havaitsemansa virheen merkitys. Tämä voi tulla kyseeseen esimerkiksi tilanteessa, jossa myyjä kyllä ilmoittaa tavaraa rasittavasta virheestä tai Lue lisää ›

Myyjän oikeus vaatia viivästynyttä maksua ›

Jos irtaimen esineen kaupassa ostaja ei maksa kauppahintaa oikeaan aikaan oikeassa paikassa,  on kyseessä maksun viivästyminen. Tällöin myyjä saa vaatia ostajalta maksua tai muuten sopimuksen täyttämistä, kunhan maksun viivästyminen ei ole johtunut myyjästä tai hänen puolellaan olevasta seikasta. Myyjästä johtuva seikka voi esimerkiksi olla sellainen, että ostaja ei maksa kauppahintaa sen perusteella, että myyjän toimittamassa tavarassa on virhe, Lue lisää ›

Irtaimen kauppa: ostajan velvollisuudet ›

Vaikka suurin osa irtaimen tavara kauppaan liittyvistä velvollisuuksista lepää myyjän harteilla, on myös ostajaan kohdistettu tiettyjä vaatimuksia. Ostajan on ensinnäkin maksettava kauppahinta ja toiseksi myötävaikutettava kaupan syntyyn. Lisäksi ostaja ja myyjä voivat sopia tapauskohtaisesti keskenään lisävelvoitteista, jotka voivat kohdistua kumpaan tahansa sopijapuoleen. Ostajalle on esimerkiksi voitu asettaa velvollisuus olla myymättä tavaraa edelleen. Ostajalla ei ole Lue lisää ›

Adoptioneuvonta ›

Yksi adoptioprosessin pakollisista vaiheista on ottolapsi- eli adoptioneuvonta, jossa kartoitetaan ottolasta haluavan vanhemman/vanhempien edellytykset ja valmiudet ottovanhemmuuteen. Adoptioneuvonta toimiikin adoptioprosessin ensimmäisenä vaiheena kohti adoptiota. Miksi adoptioneuvonta on osana adoptioprosessia? Adoptioneuvonnan tarkoituksena on lapsen edun turvaaminen. Samalla neuvonta valmentaa vanhempia uuteen elämäntilanteeseen. Neuvonta on ottovanhempien lisäksi tarkoitettu lapsen luovuttamista harkitseville vanhemmille sekä lapselle itselleen, mikäli lapsi Lue lisää ›

Vahingonkorvaus: Läheisen henkilön oikeus korvaukseen rikoksesta ›

Vahingonkorvausoikeuden mukaan, ensisijaisesti vain vahingon välittömällä uhrilla on oikeus saada korvauksia aiheutuneen vahingon johdosta. Siitä, mitkä vahingot ovat säädetty korvattaviksi ja kenellä lopulta on oikeus korvaukseen, säädetään vahingonkorvauslaissa. Tietyissä tapauksissa myös vahingonkärsijän lisäksi hänelle läheiset henkilöt voivat saada vahingonkorvausta. Vanhemman, puolison ja lapsen oikeus korvaukseen Edellä mainitun johdosta, myös henkilövahingon kärsineen puolisolla, vanhemmilla ja lapsilla Lue lisää ›

Heikko ja vahva adoptio ›

Suomessa on olemassa kahdenlaisia otto-/adoptiolapsia riippuen siitä, milloin adoptio on tapahtunut. Heikko tai vahva adoptio ei itsessään vaikuta lapsen asemaan osana perhettä mutta perintöoikeudellisesti se vaikuttaa erinäisiin asioihin. Heikon adoption ottolapsisuhteet ovat vähenemään päin, sillä termiä sitoo ajallinen vaikutus. Artikkelissa käydään läpi mitä heikolla ja vahvalla adoptiolla oikein tarkoitetaan. Heikko adoptio Sellainen ottolapsisuhde, joka on Lue lisää ›

Tilauksen peruuttaminen tavaran kaupassa ›

Ostaja voi huomata kaupanteon jälkeen, ettei hän sittenkään halua tai tarvitse tavaraa, esimerkiksi taloudellisen tilanteensa, markkinaolosuhteiden tai muun mielenmuutoksen seurauksena. Mikäli ostaja ilmoittaa myyjälle halustaan vetäytyä sopimuksesta ennen tavaran luovutusta, on kyseessä tilauksen peruuttaminen. Tämä voi tulla kyseeseen esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakas tilaa myymälässä haluamansa tavaran noutaakseen sen toimitusajan jälkeen, mutta ilmoittaakin myyjälle ennen tavaran saapumista halustaan purkaa kauppa. Jos osapuolten välisessä Lue lisää ›

Huolenpitovelvollisen oikeus ja velvollisuus myydä tavara ›

Sopijapuoli, joka on velvollinen huolehtimaan tavarasta, voi tietyissä tilanteissa myydä tavaran. Tavaraa myytäessä on noudatettava huolellisuutta, ja mahdollisuuksien salliessa vastapuolelle on ilmoitettava myyntiaikeista. Vastapuolelle ei näin ollen tarvitse ilmoittaa tavaran myynnistä esimerkiksi tilanteissa, joissa tavaran myynti tulee tehdä kiireellisesti sen nopean pilaantumisen vuoksi.   Tavaran myyntitavasta ei ole huolellisuusvaatimuksen lisäksi säännelty erikseen laissa, mutta hyväksyttävänä tapana on nähty esimerkiksi Lue lisää ›

Huolenpito tavarasta ›

Joissain tilanteissa (myyjä tai ostaja) voi joutua huolehtimaan tavarasta toisen sopijapuolen lukuun. Sillä sopijapuolella, joka on huolehtinut tavarasta vastapuolen lukuun, on oikeus saada korvaus huolenpidosta aiheutuneista tarpeellisista kuluista ja kustannuksista. Hän saa myös pidättää tavaran itsellään, kunnes korvaus maksetaan tai siitä asetetaan hyväksyttävä vakuus.  Myyjä  Jos ostaja ei nouda tai vastaanota tavaraa oikeaan aikaan, on myyjällä Lue lisää ›