Kuluttajansuoja

Kuluttajansuoja suojelee kuluttajan asemaa ja turvaa kuluttajan oikeuksia, luoden velvollisuuksia yritykselle, joka tarjoaa ja markkinoi hyödykkeitä tai palveluja. Kuluttajansuojaa säätelee ensisijaisesti kuluttajansuojalaki, jonka pakottavuuden myötä yritys ei voi esimerkiksi luoda kauppa- tai sopimusehtoja, jotka rajoittavat kuluttajansuojalain säännöksiä kuluttajan kustannuksella. Yrityksen on huomioitava, että kuluttajansuojan piiriin kuuluu myös muun muassa hyvän tavan mukainen markkinointi, kohtuulliset sopimusehdot ja tuoteturvallisuus.

Kauppahinta kuluttajakaupassa ›

Kauppahinta ilmoitetaan yleensä kuluttajakaupassa tuotteen mainonnan yhteydessä; sekä esim. vähittäiskaupassa hintalapuissa tuotteen esillepanon yhteydessä. Muuten tavaran hinta on se millaiseksi hinta on sovittu. Sopimus on lähtökohtaisesti sitova suullisena ja kirjallisena. Kauppahinta jos siitä ei ole sovittu Jos tavaran hinnasta ei ole sovittu, on ostajan maksettava tavarasta ostohetken mukainen käypä hinta. Käypää hintaa arvioitaessa on otettava Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuus ›

Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuus on velvollisuutta, joka elinkeinonharjoittajan on täytettävä toiminnassaan suhteessa kuluttajaan. Velvollisuuden tarkoituksena on varmistaa palveluksen suorittaminen tai toteuttaminen kuluttajan edut huomioiden. Tiedonantovelvollisuuden tarkoituksena on poistaa tiedollista epäsuhtaa osapuolten väliltä. Epäsuhta on väistämätöntä tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä. Elinkeinonharjoittajalla on lähtökohtaisesti tiedollinen, ammatillinen ja kokemuksellinen neuvotteluetuasetelma. Oikea tieto Elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus antaa kuluttajalle olennaiset Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus ›

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus on velvollisuutta, joka elinkeinonharjoittajan on täytettävä toiminnassaan suhteessa kuluttajaan. Velvollisuuden tarkoituksena on varmistaa palveluksen suorittaminen tai toteuttaminen kuluttajan edut huomioiden. Neuvontavelvollisuuden tarkoituksena on poistaa sitä epäsuhtaa osapuolten väliltä, joka on väistämätöntä tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä. Elinkeinonharjoittajalla on lähtökohtaisesti tiedollinen, ammatillinen ja kokemuksellinen neuvotteluetuasema. Tarkoituksenmukaisuus ja hinta Jos sopimusta tehtäessä tai sen Lue lisää ›

Edellytykset ryhmäkanteen nostamiseksi ›

Ryhmäkanteella tarkoitetaan siviilioikeudellista kannetta, jossa asianosainen ajaa laajemma piirin tai kokonaan ulkopuolisen ryhmän asiaa. Näin ajettua kannetta koskeva tuomio tulee kaikkia ryhmän jäseniä sitovaksi. Muodollisesti ryhmän jäsenet jäävät asianosaispiirin/aseman ulkopuolelle, vaikka tuomion oikeusvaiktukset ulottuvat myös heihin. Ryhmäkannetta käytetään tyypillisesti kuluttajansuoja-asioissa, kuten vahingollisten tuotteiden aiheuttamien haittojen jälkikäteisarvioinnissa. Ryhmäkanne on siinä mielessä kätevä, että asianomistajana vahinkoa kärsineen Lue lisää ›

Aggressivisen menettelyn kielto markkinoinnissa ja asiakassuhteissa ›

Kuluttajansuojalaissa on kielletty aggressiivisten menettelyjen käyttäminen markkinoinnissa ja asiakassuhteissa. Aggressiivisena menettelynä pidetään häirintää, pakottamista ja muuta sellaista kuluttajan painostamista, joka on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt. Menettelyn aggressiivisuutta arvioitaessa on otettava huomioon erityisesti: 1) menettelyn ajoitus, paikka, luonne ja kesto 2) Lue lisää ›

Negatiivisen myyntimenetelmän kielto ›

Markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta ja edellyttämällä kuluttajalta maksua, hyödykkeen palauttamista tai säilyttämistä taikka muuta toimenpidettä. Negatiivisessa myyntimenetelmässä suorituksen vastaanottajalle ei synny sopimussidonnaisuutta, vaikka hän ei nimenomaisesti vastustaisi suoritusta. Lain mukaan on kuitenkin esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestö voivat tarjota ostettavaksi postikortteja lähettämällä niitä, mutta tällaisessa markkinoinnissa ei saa seurata minkäänlaisia velvoitteita Lue lisää ›

Ennakkotietojen antaminen kotimyynnissä ja etämyynnissä ›

Ennen koti- tai etämyyntisopimuksen tekemistä kuluttajalle on annettava seuraavat tiedot: 1) kulutushyödykkeen pääominaisuudet siinä laajuudessa kuin on asianmukaista ottaen huomioon kulutushyödyke ja käytetty viestin; 2) elinkeinonharjoittajan nimi; 3) elinkeinonharjoittajan maantieteellinen osoite sijoittautumisvaltiossa sekä, jos elinkeinonharjoittaja toimii toisen elinkeinonharjoittajan asiamiehenä tai edustajana, hänen päämiehensä nimi ja maantieteellinen osoite; 4) elinkeinonharjoittajan puhelin- ja faksinumero sekä sähköpostiosoite, jos Lue lisää ›

Tavaran virheen oikaisu myyjän ja ostajan aloitteesta ›

Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä tavaran kaupassa myyjänä toimiva elinkeinonharjoittaja on velvollinen oikaisemaan tavarassa olevan virheen. Myyjä voi oikaista virheen joko korjaamalla sen omalla kustannuksellaan tai  uusimalla toimituksen, eli toimittamalla ostajalle uuden virheettömän tavaran virheellisen tilalle.   Ostajan aloitteesta  Sekä myyjä että ostaja voivat vaatia tavaran virheen oikaisua. Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen omaan lukuunsa siten, ettei siitä aiheudu kuluja ostajalle. Virheen Lue lisää ›

Tuote ja tuotevastuu ›

Tuotteella tarkoitetaan lain määritelmän mukaan irtainta esinettä, jolloin esimerkiksi toisen maalla olevat rakennukset tai kiinteistöt eivät kuulu tuotteen määritelmän piiriin. Irtain esine on mikä tahansa tavallinen tuote joka on tuotettu muun muassa teollisesti tai käsityönä, kuten elintarvikkeet tai lelu. Sähkön katsotaan tuotevastuun näkökulmasta olevan myös tuote, ja tuotteisiin kuuluu myös tuotteet kaikissa tuotantovaiheessa (eli ei Lue lisää ›

Kuluttajaluottosopimukset ›

Kuluttajille suunnattuja, nopeasti ilman vakuuksia myönnettäviä luottoja kutsutaan kuluttajaluottosopimuksiksi eli tuttavallisemmin ns. pikavipeiksi. Kuluttajaluotolla tarkoitetaan luottoa, jonka elinkeinonharjoittaja eli luotonantaja sopimuksen mukaan myöntää tai lupaa myöntää kuluttajalle lainana, maksunlykkäyksenä tai muuna vastaavana taloudellisena järjestelynä. Luottoa voidaan myöntää vain maksukykyiselle Luoton myöntäjän on arvioitava luoton hakijan luottokelpoisuutta ennen luoton myöntämistä. Taloudellinen selvitys tehdään ennen luoton myöntämistä ja Lue lisää ›

Etämyynti

Yritykset voivat tarjota ja markkinoida hyödykkeitä kuluttajille verkkokaupan, puhelun tai postin välityksellä etämyyntinä. Etämyynnissä yrityksen tulee informoida kuluttajaa muun muassa hyödykkeen ominaisuuksista, hinnasta ja tarjouksen voimassaoloajasta. Etämyyntiin liittyen yritystä sääntelee säännökset, jotka eivät välttämättä päde normaalissa kaupankäynnissä ja joita yrityksen on noudatettava asettamatta kuluttajalle huonompia ehtoja.

Soita Laki24:n tarjoamaan lakipuhelimeen ja lakimiehemme auttavat sinua kuluttajansuojaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä numeroon 0600 111 88 mikäli tarvitset apua kysymyksiisi.

Muista nämä neljä osa-aluetta

1

Elinkeinoharjoittajan tiedonantovelvollisuus

Elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus antaa kuluttajalle olennaiset tiedot liittyen sopimussuhteeseen, kauppaan sekä kaupan kohteeseen.

2

Tavaran virhe

Tavaran on vastattava myyjän antamaa kuvausta ja sen on vastattava ominaisuuksiltaan myyjän kertomaa. Jos se ei vastaa, on siinä virhe.

3

Vahingonkorvaus

Ostajan toimiessa virheellisesti, voidaan sopimusrikkomuksesta johtuvaa vahingonkorvausta sovitella, jos maksuviivästys johtui maksuvaikeuksista, joihin ostaja ilman omaa syytä joutui.

4

Ehdoton vanhentumisaika

Vahingonkorvauksen vanhenemisen osalta on olemassa ns. 3 ja 10 vuoden sääntö. Vahingonkorvauksen tulee katketa ennen kuin 10 vuotta on kulunut sopimusrikkomuksesta tai vahinkoon johtaneesta tapahtumasta.