Kuluttajansuoja

Kuluttajansuoja suojelee kuluttajan asemaa ja turvaa kuluttajan oikeuksia, luoden velvollisuuksia yritykselle, joka tarjoaa ja markkinoi hyödykkeitä tai palveluja. Kuluttajansuojaa säätelee ensisijaisesti kuluttajansuojalaki, jonka pakottavuuden myötä yritys ei voi esimerkiksi luoda kauppa- tai sopimusehtoja, jotka rajoittavat kuluttajansuojalain säännöksiä kuluttajan kustannuksella. Yrityksen on huomioitava, että kuluttajansuojan piiriin kuuluu myös muun muassa hyvän tavan mukainen markkinointi, kohtuulliset sopimusehdot ja tuoteturvallisuus.

Kuluttajaluottosopimukset ›

Kuluttajille suunnattuja, nopeasti ilman vakuuksia myönnettäviä luottoja kutsutaan kuluttajaluottosopimuksiksi eli tuttavallisemmin ns. pikavipeiksi. Kuluttajaluotolla tarkoitetaan luottoa, jonka elinkeinonharjoittaja eli luotonantaja sopimuksen mukaan myöntää tai lupaa myöntää kuluttajalle lainana, maksunlykkäyksenä tai muuna vastaavana taloudellisena järjestelynä. Luottoa voidaan myöntää vain maksukykyiselle Luoton myöntäjän on arvioitava luoton hakijan luottokelpoisuutta ennen luoton myöntämistä. Taloudellinen selvitys tehdään ennen luoton myöntämistä ja Lue lisää ›

Ankara tai yllättävä ehto ja informaatiovelvollisuus ›

Mikä on ankara ja yllättävä ehto? Sopimusoikeudellisena lähtökohtana pidetään, että  sellaiset sopimuksen ankarat ja yllättävät ehdot, joista vastapuoli ei ole ollut tietoinen, eivät tule sitoviksi. Edellytyksenä, että sellaiset ehdot voisivat tulla sitoviksi, tulee niistä erityisesti huomauttaa. Mitä ankarampi tai yllättävämpi ehto on, sitä enemmän vaaditaan huomiota ehdon laatijalta. Ei ole mahdotonta, että ehto tulee voimaan mutta kyseinen Lue lisää ›

Absoluuttinen eli ehdoton vanhentumisaika ›

Vahingonkorvausvelan vanhentumisesta säädetään velan vanhentumisesta annetussa laissa. Seitsemännen pykälän perusteella vahingonkorvauksen tai muun hyvityksen vanhentumisaika alkaa kulua siitä, kun sopimusrikkomuksessa ostaja on havainnut virheen tai puutteen kaupan kohteessa tai kun se olisi pitänyt havaita. Vahingonkorvauksen vanhenemisen osalta on olemassa ns. kolmen ja kymmenenvuoden sääntö. Vahingonkorvauksen on kuitenkin katkaistava ennen kuin kymmenen vuotta on kulunut sopimusrikkomuksesta Lue lisää ›

Matkanjärjestäjän suorituksen virhe ja sen seuraukset ›

Matkanjärjestäjän suorituksen virhe voi tulla kysymykseen, jos, matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun, eli jos matka ei ole sopimuksenmukainen. Virhe suorituksessa voi olla myös silloin matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle laissa määrättyjä ennakkotietoja tai ennen sopimusta annettavia tietoja ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon. Virhe voi olla suorituksessa Lue lisää ›

Lisätyöt kuluttajapalveluksissa edellyttävät yleensä lupaa ›

Lisätyöt kuluttajapalveluksissa ovat niitä töitä, jotka eivät kuulu varsinaiseen alkuperäiseen toimeksiantoon. Normaalistihan toimeksiannossa sovitaan mitä kuluttaja palvelukseen kuuluu. Tavallista on myös, että toimeksisaaja antaa hinnan, joko kiinteänä, arviona tai enimmäishintana. Lisätyöt kuluttajapalveluksissa kuluttajan suostumuksesta Mikäli palvelusta suoritettaessa toimeksisaaja havaitsee tarvetta toimeksiantoon kuulumattomiin toimenpiteisiin, jotka on tarkoituksenmukaista suorittaa samassa yhteydessä, toimeksisaajan on pyydettävä lupa tilaajalta näiden lisätöiden Lue lisää ›

Kuluttajariitalautakunta käsittelee kuluttajariitoja ›

Kuluttajariitalautakunta käsittelee kuluttajariitoja ja antaa niihin ratkaisusuosituksia. Lautakunta on riippumaton ja puolueeton oikeussuojaelin. Kuluttajariita-asioita ovat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliset erimielisyydet. Erimielisyydet voivat liittyä esim. kulutustavaroihin tai palveluihin. Lautakunta ratkaisee myös asuntokauppa-, huoneenvuokra- ja asumisoikeuden luovutusta koskevia riitoja kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien sekä poikkeuksellisesti myös kahden yksityishenkilön välillä. Siinä missä oikeuskäsittely on maksullista kuluttajariitalautakunnan käsittely on maksuton. Lue lisää ›

Kuluttajapalveluksen virheet ›

Kuluttajapalveluksen virheet tulevat eteen kun palvelus ei vastaa sisällötään tai muuten sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Kriteerinä sopimuksenmukaisuus Kuluttajapalveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Se on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee myös kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen palveluksen yhteydessä Lue lisää ›

Kuluttajapalveluksen viivästys ›

Kuluttajapalveluksen viivästys on tilanne, jossa toimeksisaajan tilaajalle toimittaman palveluksen luovutus viivästyy. Toimeksisaajan on suoritettava sopimuksen mukainen palvelus sopimuksessa sovittuna ajankohtana tai kohtuullisessa ajassa. Kyseessä on viivästys, ellei suoritus ole oikea-aikainen. Kuluttajapalveluksen viivästys Tilaajalla on oikeus vaatia palveluksen suorittamista. Kyseessä voi kuitenkin olla toimeksisaajan puolella oleva ylivoimainen este tai tilanne, jossa palveluksen suorittaminen edellyttäisi kohtuuttomia uhrauksia. Lue lisää ›

Kuluttajapalveluksen hinta on oltava kohtuullinen ›

Kuluttajapalveluksen hinta on oltava kohtuullinen, ellei hinnasta ole sovittu. Yleensä kuluttajapalveluksen hinnasta sovitaan etukäteen. Jos hinnasta ei olla sovittu, on siitä kuitenkin lähtökohtaisesti maksettava se mitä siitä on pyydetty. Yleensä mitä tahansa ei kuitenkaan voi pyytää, koska hinnan määräytymisperusteet ja laskutapa ovat vakioituneet. Näitä määräytymisperusteita on lähtökohtaisesti noudatettava, vaikka hinnasta ei olla sovittu. Yksi laskutapa Lue lisää ›

Kotimyyntiasiakirja turvaa kuluttajan tiedonsaantia ›

Kotimyyntiasiakirja on luovutettava kulutajalle tavaran kaupassa viimeistään silloin kun kuluttaja vastaanottaa tavaran tai ensimmäisen erän siitä. Asiakirjan toimittamisvelvollisuus koskee kuluttajakauppaa, joten asiakirjan antaa elinkeinonharjoittaja kuluttajalle. Asiakirjassa mainittavan tiedot Asiakirjassa on oltava päivämäärä, elinkeinonharjoittajan nimi, osoite, kulutushyödyke yksilöitynä, hyödykkeen hinta ja muut sopimusehdot. Kotimyyntiasiakirjassa on myös oltava ohjeet kuluttajalle kuuluvista oikeuksista ja ohjeet niiden käyttämiseen. Muuta kulutushyödykettä Lue lisää ›

Etämyynti

Yritykset voivat tarjota ja markkinoida hyödykkeitä kuluttajille verkkokaupan, puhelun tai postin välityksellä etämyyntinä. Etämyynnissä yrityksen tulee informoida kuluttajaa muun muassa hyödykkeen ominaisuuksista, hinnasta ja tarjouksen voimassaoloajasta. Etämyyntiin liittyen yritystä sääntelee säännökset, jotka eivät välttämättä päde normaalissa kaupankäynnissä ja joita yrityksen on noudatettava asettamatta kuluttajalle huonompia ehtoja.

Soita Laki24:n tarjoamaan lakipuhelimeen ja lakimiehemme auttavat sinua kuluttajansuojaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä numeroon 0600 111 88 mikäli tarvitset apua kysymyksiisi.

Muista nämä neljä osa-aluetta

1.

Elinkeinoharjoittajan tiedonantovelvollisuus

Elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus antaa kuluttajalle olennaiset tiedot liittyen sopimussuhteeseen, kauppaan sekä kaupan kohteeseen. Tiedonantovelvollisuuden tarkoitus on varmistaa kuluttajan edut palveluksen suorittamisessa tai toteuttamisessa.

2.

Tavaran virhe

Tavaran on vastattava myyjän antamaa kuvausta ja sen on vastattava ominaisuuksiltaan myyjän kertomaa. Jos tavara ei vastaa ostajan olettamaa on siinä virhe.

3.

Vahingonkorvaus

Mikäli ostaja on toiminut virheellisesti, voidaan ostajan sopimusrikkomuksesta johtuvaa vahingonkorvausta sovitella, jos maksuviivästys tai tilauksen peruuttaminen johtui maksuvaikeuksista, joihin ostaja joutui sairauden, työttömyyden tai muun erityisen seikan vuoksi pääasiallisesti ilman omaa syytä.

4.

Absoluuttinen eli ehdoton vanhentumisaika

Vahingonkorvauksen vanhenemisen osalta on olemassa niin kutsuttu 3 ja 10 vuoden sääntö. Vahingonkorvauksen on katkettava ennen kuin kymmenen vuotta on kulunut sopimusrikkomuksesta taikka vahinkoon johtaneesta tapahtumasta. Tarkoittaen, että vahingonkorvausvelvoite vanhenee aina 10:n vuoden kuluttua sopimusrikkomuksesta tai vahingon tapahtumasta.