Kuluttajansuoja

Kuluttajansuoja suojelee kuluttajan asemaa ja turvaa kuluttajan oikeuksia, luoden velvollisuuksia yritykselle, joka tarjoaa ja markkinoi hyödykkeitä tai palveluja. Kuluttajansuojaa säätelee ensisijaisesti kuluttajansuojalaki, jonka pakottavuuden myötä yritys ei voi esimerkiksi luoda kauppa- tai sopimusehtoja, jotka rajoittavat kuluttajansuojalain säännöksiä kuluttajan kustannuksella. Yrityksen on huomioitava, että kuluttajansuojan piiriin kuuluu myös muun muassa hyvän tavan mukainen markkinointi, kohtuulliset sopimusehdot ja tuoteturvallisuus.

Elinkeinonharjoittaja määritellään laissa ›

Elinkeinonharjoittaja on yleensä kauppias tai yrittäjä. Kuluttajansuojasäännöstö säätelee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Tämän vuoksi on tärkeää tarkoin määritellä mikä on elinkeinonharjoittaja.  Lakia sovelletaan myös elinkeinonharjoittajan myydessä tai välittäessä hyödykkeitä kuluttajille. Kysymys on lain valinnan kannalta keskeinen. Lain valinnalla taas on merkitystä oikeusriidan ratkaisun perusteeksi asetettavien säännöstön valintaan. Elinkeinonharjoittaja on… Elinkeinonharjoittajaksi katsotaan; 1. Lue lisää ›

Kulutushyödyke — määrittely voi vaikuttaa lain valintaan ›

Kulutushyödyke on kuluttajan käyttöön tarkoitettu hyödyke. Kulutushyödykkeen tarkempi määrittely on kuitenkin tarpeen lain soveltamisalan hahmottamiseksi. Vain kuluttajansuojalaissa määritelly kulutushyödykkeet ovat niitä kulutushyödykkeitä, joista kuluttajansuojalaissa puhutaan. Jos taas hyödyke ei kuulu tarkkaan määritelmään, ei kuluttajansuojalaki kulutushyödykkeen määrittelyn osalta välttämättä ole käyttökelpoinen sovellettavaksi laiksi. Lain valinnalla taas on merkitystä oikeusriidan ratkaisun perusteeksi asetettavien säännöstön valintaan. Kulutushyödyke Kulutushyödykkeeksi Lue lisää ›

Kotimyynti tapahtuu muualla kuin myyjän luona ›

Kotimyynti tapahtuu kuluttajan luona, yleensä kotona. Myynti voi olla tuotteen tai palvelun myyntiä. Myös kaupankäynti, jossa sopimus solmitaan muualla kuin myyjän luona on pääsääntöisesti kotimyyntiä. Kotimyynnistä annettuja säännöksiä ja lain tarkoitusta ei siten voi estää solmimalla urakkasopimusta läheisellä huolto-asemalla. Kotimyyntiä ovat myös: Tilanteet, joissa myyjä lähestyy kuluttajaa henkilökohtaisesti kadulla tarjotakseen hänelle tavaraa ja sopimus tehdään Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuus ›

Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuus on velvollisuutta, joka elinkeinonharjoittajan on täytettävää toiminnassaan suhteessa kuluttajaan. Velvollisuuden tarkoituksena on varmistaa palveluksen suorittaminen tai toteuttaminen kuluttajan edut huomioiden. Tiedonantovelvollisuuden tarkoituksena on poistaa tiedollista epäsuhtaa osapuolten väliltä. Epäsuhta on väistämätöntä tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä. Elinkeinonharjoittajalla on lähtökohtaisesti tiedollinen, ammatillinen ja kokemuksellinen neuvotteluetuasema. Oikea tieto Elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus antaa kuluttajalle olennaiset Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus ›

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus on velvollisuutta, joka elinkeinonharjoittajan on täytettävää toiminnassaan suhteessa kuluttajaan. Velvollisuuden tarkoituksena on varmistaa palveluksen suorittaminen tai toteuttaminen kuluttajan edut huomioiden. Neuvontavelvollisuuden tarkoituksena on poistaa sitä epäsuhtaa osapuolten väliltä, joka on väistämätöntä tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä. Elinkeinonharjoittajalla on lähtökohtaisesti tiedollinen, ammatillinen ja kokemuksellinen neuvotteluetuasema. Tarkoituksenmukaisuus ja hinta Jos sopimusta tehtäessä tai sen Lue lisää ›

Tuotevastuu: Elinkeinonharjoittajan vastuu tuotevahingoista ›

Mitä tuotevastuu tarkoittaa? Tuotevastuu on elinkeinonharjoittajan vastuuta niistä vahingoista, jotka aiheutuvat hänen valmistamasta, tuottamasta, maahantuomasta tai joissakin tapauksissa myös myymästä tuotteesta. Kysymyksessä on siis vastuu tuotevahingoista. Tuotevahingon korvaamisesta on säännökset tuotevastuulaissa. Tuotevastuu on eri asia kuin tuoteturvallisuuslain mukainen vastuu. Myös kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu on syytä pitää tuotevastuusta erillään. Tuotevahinkona pidetään tuotteen aiheuttamaa vahinkoa henkilölle tai Lue lisää ›

Tuoteturvallisuus: Uusi tuoteturvallisuuslaki ›

Ovatko hankkimasi tavarat turvallisia? Helmikuussa 2004 on tullut voimaan uusi tuoteturvallisuutta koskeva laki, jolla vanha tuoteturvallisuuslaki on kumottu. Nykyinen laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta on keskeisiltä osiltaan samansisältöinen kuin vanha tuoteturvallisuuslaki. Lain tarkoitus on ehkäistä kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten aiheuttamia terveys- ja omaisuusvaaroja ja lakia sovelletaan yleislakina kulutustavaroihin ja –palveluihin, jollei niistä muissa laeissa ole annettu Lue lisää ›

Tavaroiden turvallisuus: Lelujen turvallisuus ja CE-merkintä ›

Ovatko lastesi lelut turvallisia? Lelulla tarkoitetaan tuotetta tai materiaalia, joka on suunniteltu tai selvästi tarkoitettu alle 14-vuotiaan lapsen leikkeihin. Laissa on säännökset lelujen turvallisuusvaatimuksista. Markkinoille ei saa tuoda sellaisia leluja, jotka eivät täytä lain vaatimuksia. Valvontaviranomaiset voivat asettaa lelulle markkinointikiellon, jos lelu ei ole lain turvallisuusvaatimusten mukainen. Lelut, niiden osat tai pakkaukset eivät saa aiheuttaa Lue lisää ›

Virheilmoitus: Virheilmoituksen tekeminen elinkeinonharjoittajalle ›

Miten toimin ja mitä voin vaatia virheen havaittuani? Elinkeinonharjoittajalle on tehtävä virheilmoitus kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta. Jos ilmoituksen kanssa kohtuuttomasti viivytellään, voi virheeseen vetoaminen käydä vaikeaksi. Virheilmoituksesta huolimatta virheeseen saa aina vedota, jos elinkeinonharjoittaja on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti. Oikeus vedota virheeseen säilyy myös silloin, jos suoritus on tuoteturvallisuuslain tai muiden terveyden Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittaja: Markkinointikielto ›

Mitä markkinointikielto tarkoittaa? Elinkeinonharjoittajaa voidaan kieltää jatkamasta kuluttajansuojasäännösten vastaista markkinointia taikka uudistamasta sellaista tai siihen rinnastettavaa markkinointia, jos se on kuluttajansuojan kannalta tarpeellista. Kieltoa tehostetaan uhkasakolla, jollei se erityisestä syystä ole tarpeetonta. Kiellon määrää markkinaoikeus ja se voidaan antaa myös väliaikaisena, jolloin kielto on voimassa, kunnes asia on lopullisesti ratkaistu. Kiellon määrätessään markkinaoikeus voi velvoittaa Lue lisää ›

Etämyynti

Yritykset voivat tarjota ja markkinoida hyödykkeitä kuluttajille verkkokaupan, puhelun tai postin välityksellä etämyyntinä. Etämyynnissä yrityksen tulee informoida kuluttajaa muun muassa hyödykkeen ominaisuuksista, hinnasta ja tarjouksen voimassaoloajasta. Etämyyntiin liittyen yritystä sääntelee säännökset, jotka eivät välttämättä päde normaalissa kaupankäynnissä ja joita yrityksen on noudatettava asettamatta kuluttajalle huonompia ehtoja.

Soita Laki24:n tarjoamaan lakipuhelimeen ja lakimiehemme auttavat sinua kuluttajansuojaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä numeroon 0600 111 88 mikäli tarvitset apua kysymyksiisi.

Muista nämä neljä osa-aluetta

1.

Elinkeinoharjoittajan tiedonantovelvollisuus

Elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus antaa kuluttajalle olennaiset tiedot liittyen sopimussuhteeseen, kauppaan sekä kaupan kohteeseen. Tiedonantovelvollisuuden tarkoitus on varmistaa kuluttajan edut palveluksen suorittamisessa tai toteuttamisessa.

2.

Tavaran virhe

Tavaran on vastattava myyjän antamaa kuvausta ja sen on vastattava ominaisuuksiltaan myyjän kertomaa. Jos tavara ei vastaa ostajan olettamaa on siinä virhe.

3.

Vahingonkorvaus

Mikäli ostaja on toiminut virheellisesti, voidaan ostajan sopimusrikkomuksesta johtuvaa vahingonkorvausta sovitella, jos maksuviivästys tai tilauksen peruuttaminen johtui maksuvaikeuksista, joihin ostaja joutui sairauden, työttömyyden tai muun erityisen seikan vuoksi pääasiallisesti ilman omaa syytä.

4.

Absoluuttinen eli ehdoton vanhentumisaika

Vahingonkorvauksen vanhenemisen osalta on olemassa niin kutsuttu 3 ja 10 vuoden sääntö. Vahingonkorvauksen on katkettava ennen kuin kymmenen vuotta on kulunut sopimusrikkomuksesta taikka vahinkoon johtaneesta tapahtumasta. Tarkoittaen, että vahingonkorvausvelvoite vanhenee aina 10:n vuoden kuluttua sopimusrikkomuksesta tai vahingon tapahtumasta.