Kuluttajansuoja

Kuluttaja on aina kuluttajansuojan näkökulmasta heikompi osapuoli elinkeinonharjoittajan kanssa tehdyissä kaupoissa. Suomessa kuluttajaa pyritään suojaamaan kuluttajansuojalainsäädännön avulla. Kuluttajan oikeudet ovat kuitenkin vahvistuneet ja kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus palauttaa jo ostamansa tuote mikäli hän ei ole siihen tyytyväinen, havaitsee tuotteessa virheen tai tuote ei vastaa sovittua. Tämä osio käsittelee kuluttajansuojaa muun muassa koti- ja etämyynnin, kuluttajankaupan sekä tuoteturvallisuuden näkökulmasta.

Kauppahinta kuluttajakaupassa ›

Kauppahinta ilmoitetaan yleensä kuluttajakaupassa tuotteen mainonnan yhteydessä; sekä esim. vähittäiskaupassa hintalapuissa tuotteen esillepanon yhteydessä. Muuten tavaran hinta on se millaiseksi hinta on sovittu. Sopimus on lähtökohtaisesti sitova suullisena ja kirjallisena. Kauppahinta jos siitä ei ole sovittu Jos tavaran hinnasta ei ole sovittu, on ostajan maksettava tavarasta ostohetken mukainen käypä hinta. Käypää hintaa arvioitaessa on otettava Lue lisää ›

Hinta-arvion sitovuus ›

Hinta-arvion sitovuus estää toimeksisaajaa muuttamasta sovittua hintaa. Yleensä suorituksen hinnasta on annettava hinta-arvio. Tämä on sopimuksenvarainen asia ja sopimusvapauden periaatteen mukaisesti tästä voidaan sopia toisin. Kuluttajan kannattaa kuitenkin pyytää hinta-arvio. Hinta-arvioita pyytäessään saa myös tietoa suorituksen tarjoajien hintatasosta ja hintaeroista. Miksi hinta nousee sovitusta? Toimeksisaaja ei voi pätevästi korottaa hintaa mielensä mukaan. Korotus on kuitenkin Lue lisää ›

Erityisvelvoite ja lajivelvoite tavaran toimituksessa ›

Sopimussuhteet velvoittavat osapuolia. Esim. velkasuhteessa velallinen sitoutuu maksamaan tietyn euromääräisen rahasumman sovittuine korkoineen ja työsopimuksessa työnantaja sitoutuu maksamaan palkkaa ja työntekijä tekemään työtä työnantajan johdon valvonnan alaisuudessa. Suorituksen täyttymisen kannalta on merkitystä sillä, onko vaadittu velvoite erityis- vai lajivelvoite. Tämä kahtiajako koskee niitä tilanteita, joissa sopimuspuoli on velvollinen toimittamaan tavaran. Näinhän on usein paitsi kuluttajien Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuus ›

Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuus on velvollisuutta, joka elinkeinonharjoittajan on täytettävä toiminnassaan suhteessa kuluttajaan. Velvollisuuden tarkoituksena on varmistaa palveluksen suorittaminen tai toteuttaminen kuluttajan edut huomioiden. Tiedonantovelvollisuuden tarkoituksena on poistaa tiedollista epäsuhtaa osapuolten väliltä. Epäsuhta on väistämätöntä tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä. Elinkeinonharjoittajalla on lähtökohtaisesti tiedollinen, ammatillinen ja kokemuksellinen neuvotteluetuasetelma. Oikea tieto Elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus antaa kuluttajalle olennaiset Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus ›

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus on velvollisuutta, joka elinkeinonharjoittajan on täytettävä toiminnassaan suhteessa kuluttajaan. Velvollisuuden tarkoituksena on varmistaa palveluksen suorittaminen tai toteuttaminen kuluttajan edut huomioiden. Neuvontavelvollisuuden tarkoituksena on poistaa sitä epäsuhtaa osapuolten väliltä, joka on väistämätöntä tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä. Elinkeinonharjoittajalla on lähtökohtaisesti tiedollinen, ammatillinen ja kokemuksellinen neuvotteluetuasema. Tarkoituksenmukaisuus ja hinta Jos sopimusta tehtäessä tai sen Lue lisää ›

Edellytykset ryhmäkanteen nostamiseksi ›

Ryhmäkanteella tarkoitetaan siviilioikeudellista kannetta, jossa asianosainen ajaa laajemma piirin tai kokonaan ulkopuolisen ryhmän asiaa. Näin ajettua kannetta koskeva tuomio tulee kaikkia ryhmän jäseniä sitovaksi. Muodollisesti ryhmän jäsenet jäävät asianosaispiirin/aseman ulkopuolelle, vaikka tuomion oikeusvaiktukset ulottuvat myös heihin. Ryhmäkannetta käytetään tyypillisesti kuluttajansuoja-asioissa, kuten vahingollisten tuotteiden aiheuttamien haittojen jälkikäteisarvioinnissa. Ryhmäkanne on siinä mielessä kätevä, että asianomistajana vahinkoa kärsineen Lue lisää ›

Aggressivisen menettelyn kielto markkinoinnissa ja asiakassuhteissa ›

Kuluttajansuojalaissa on kielletty aggressiivisten menettelyjen käyttäminen markkinoinnissa ja asiakassuhteissa. Aggressiivisena menettelynä pidetään häirintää, pakottamista ja muuta sellaista kuluttajan painostamista, joka on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt. Menettelyn aggressiivisuutta arvioitaessa on otettava huomioon erityisesti: 1) menettelyn ajoitus, paikka, luonne ja kesto 2) Lue lisää ›

Negatiivisen myyntimenetelmän kielto ›

Markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta ja edellyttämällä kuluttajalta maksua, hyödykkeen palauttamista tai säilyttämistä taikka muuta toimenpidettä. Negatiivisessa myyntimenetelmässä suorituksen vastaanottajalle ei synny sopimussidonnaisuutta, vaikka hän ei nimenomaisesti vastustaisi suoritusta. Lain mukaan on kuitenkin esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestö voivat tarjota ostettavaksi postikortteja lähettämällä niitä, mutta tällaisessa markkinoinnissa ei saa seurata minkäänlaisia velvoitteita Lue lisää ›

Ennakkotietojen antaminen kotimyynnissä ja etämyynnissä ›

Ennen koti- tai etämyyntisopimuksen tekemistä kuluttajalle on annettava seuraavat tiedot: 1) kulutushyödykkeen pääominaisuudet siinä laajuudessa kuin on asianmukaista ottaen huomioon kulutushyödyke ja käytetty viestin; 2) elinkeinonharjoittajan nimi; 3) elinkeinonharjoittajan maantieteellinen osoite sijoittautumisvaltiossa sekä, jos elinkeinonharjoittaja toimii toisen elinkeinonharjoittajan asiamiehenä tai edustajana, hänen päämiehensä nimi ja maantieteellinen osoite; 4) elinkeinonharjoittajan puhelin- ja faksinumero sekä sähköpostiosoite, jos Lue lisää ›

Lennon aikana kadonnut tai vahingoittunut matkatavara ›

Euroopan Unioni on antanut asetuksen lentomatkustajien oikeuksista sekä lentoyhtiön korvausvelvollisuudesta. Mikäli lentomatkustajan matkatavarat katoavat, vahingoittivat tai saapuvat määränpäähän myöhässä, voi hänellä olla oikeus saada lentoyhtiöltä korvausta. Korvauksen enimmäismäärä on 1 220 euroa. Tarkka yläraja on 1000 erityisnosto-oikeutta ja sen arvo euroissa määräytyy päivittäin Kansainvälisen valuuttarahaston määrittelemän SDR-yksikön (Special Drawing Right) arvon mukaan. Rajaavana ehtona on kuitenkin Lue lisää ›

Etämyynti

Verkkokaupan, puhelun tai postin kautta kulutushyödykkeen tarjoaminen kuluttajalle on etämyyntiä, jossa markkinoinnissa ja sopimuksen tekemisessä osapuolet eivät ole samanaikaisesti läsnä. Etämyynnissä kuluttajalle on annettava tieto esimerkiksi hyödykkeen ominaisuuksista, hinnasta, toimitusajasta ja tarjouksen voimassaoloajasta. Tilanteesta riippuen kuluttajalla on oikeus perua kauppa 14:sta päivän sisällä tavaran tai tilausvahvistuksen vastaanottamisesta, tai sopimuksen tekemisestä. Tietyissä tilanteissa peruuttamisoikeus voi olla pidempikin.

Soita Laki24:n tarjoamaan lakipuhelimeen ja lakimiehemme auttavat sinua kuluttajansuojaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä numeroon
0600 111 31 mikäli tarvitset apua kysymyksiisi.

Muista nämä neljä osa-aluetta

1

Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvontaa voi olla yhteydessä mikäli palveluntarjoajan kanssa ei päästä asiasta yhteisymmärykseen. Kuluttajaneuvonnassa saa apua esim. kuluttajan ja yrittäjän oikeuksista.

2

Peruutus

Ostajalla on usein oikeus peruuttaa tilaus, jolloin myyjä ei voi vaatia kauppahinnan maksamista. Tilauksen peruuttaminen tulee tapahtua ennen tavaran toimittamista.

3

Kotimyynti

Kotimyynnillä tarkoitetaan kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle henkilökohtaisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimipisteessä. Kotimyynti tapahtuu yleensä kuluttajan kotona.

4.

Markkinointikielto

Elinkeinonharjoittajaa on mahdollista kieltää jatkamasta markkinointia, jos se on kuluttajansuojan kannalta tarpeellista. Markkinointikielto koskee sitä yritystä, jolle se tehdään.