Kuluttajansuoja

Kuluttaja on aina kuluttajansuojan näkökulmasta heikompi osapuoli elinkeinonharjoittajan kanssa tehdyissä kaupoissa. Suomessa kuluttajaa pyritään suojaamaan kuluttajansuojalainsäädännön avulla. Kuluttajan oikeudet ovat kuitenkin vahvistuneet ja kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus palauttaa jo ostamansa tuote mikäli hän ei ole siihen tyytyväinen, havaitsee tuotteessa virheen tai tuote ei vastaa sovittua. Tämä osio käsittelee kuluttajansuojaa muun muassa koti- ja etämyynnin, kuluttajankaupan sekä tuoteturvallisuuden näkökulmasta.

Kuluttajaluottosopimukset ›

Kuluttajille suunnattuja, nopeasti ilman vakuuksia myönnettäviä luottoja kutsutaan kuluttajaluottosopimuksiksi eli tuttavallisemmin ns. pikavipeiksi. Kuluttajaluotolla tarkoitetaan luottoa, jonka elinkeinonharjoittaja eli luotonantaja sopimuksen mukaan myöntää tai lupaa myöntää kuluttajalle lainana, maksunlykkäyksenä tai muuna vastaavana taloudellisena järjestelynä. Luottoa voidaan myöntää vain maksukykyiselle Luoton myöntäjän on arvioitava luoton hakijan luottokelpoisuutta ennen luoton myöntämistä. Taloudellinen selvitys tehdään ennen luoton myöntämistä ja Lue lisää ›

Ankara tai yllättävä ehto ja informaatiovelvollisuus ›

Mikä on ankara ja yllättävä ehto? Sopimusoikeudellisena lähtökohtana pidetään, että  sellaiset sopimuksen ankarat ja yllättävät ehdot, joista vastapuoli ei ole ollut tietoinen, eivät tule sitoviksi. Edellytyksenä, että sellaiset ehdot voisivat tulla sitoviksi, tulee niistä erityisesti huomauttaa. Mitä ankarampi tai yllättävämpi ehto on, sitä enemmän vaaditaan huomiota ehdon laatijalta. Ei ole mahdotonta, että ehto tulee voimaan mutta kyseinen Lue lisää ›

Absoluuttinen eli ehdoton vanhentumisaika ›

Vahingonkorvausvelan vanhentumisesta säädetään velan vanhentumisesta annetussa laissa. Seitsemännen pykälän perusteella vahingonkorvauksen tai muun hyvityksen vanhentumisaika alkaa kulua siitä, kun sopimusrikkomuksessa ostaja on havainnut virheen tai puutteen kaupan kohteessa tai kun se olisi pitänyt havaita. Vahingonkorvauksen vanhenemisen osalta on olemassa ns. kolmen ja kymmenenvuoden sääntö. Vahingonkorvauksen on kuitenkin katkaistava ennen kuin kymmenen vuotta on kulunut sopimusrikkomuksesta Lue lisää ›

Luottolaitoksen toimilupahakemus ›

Luottolaitoksen toimilupahakemus toimitetaan Finanssivalvonnalle. Toimiluvan hakeminen ja sen saaminen on edellytys luottolaitostoiminnan aloittamiselle. Luottolaitostoimintaa käsitellään omissa artikkeleissaan. Luottolaitoksen toimilupahakemus määritellään sisällöllisesti asetuksella Kirjallisesta lupahakemuksesta on käytävä ilmi toimilupaa hakevan luottolaitoksen täydellinen toiminimi, käytettävät aputoiminimet, posti- ja käyntiosoite sekä kotipaikka. Jos hakija on rekisteröity osakeyhtiö, säästöpankki, tai osuuskunta, hakemukseen on liitettävä jäljennös hakijan voimassa olevasta yhtiöjärjestyksestä Lue lisää ›

Luottolaitostoiminta on luvanvaraista ›

Luottolaitostoiminta on luvanvaraista. Se edellyttää lain mukaista toimilupaa. Luottolaitosta koskevien säännösten noudattamista valvoo Finanssivalvonta. Luottolaitostoiminta Luottolaitostoimintaa on liiketoimintaa, jossa yleisöltä vastaanotetaan takaisinmaksettavia varoja sekä tarjotaan omaan lukuun luottoja tai muuta rahoitusta. Luottolaitos on yritys, jolla on toimilupa luottolaitostoimintaan. Luottolaitos voi olla talletuspankki tai luottoyhteisö. Luottolaitostoiminnalat edellytetään luotettavuutta monin tavoin. Luottolaitoksella on oltava mm. kirjanpitojärjestelmä ja luottolaitoksen Lue lisää ›

Luottokortti, luottokustannus ja luottohinta ›

Luottokortti on maksukortti (esim. VISA, MASTERCARD),  joka oikeuttaa luottosopimuksen kuluttajan tekemään kortilla ostoja ja saamaan myös luottoyhtiöltä kulutusluottoa ostoksiaan varten. Luottokortin käytöstä aiheutuu monenlaisia kustannuksia. Tämä artikkeli esittelee luottosopimukseen liittyvää termistöä. Tästä on apua paitsi luottosopimusten tulkinnassa, myös esim. luotonantajien tarjoamien palveluiden vertailemisessa. Luottolaitos valitsee lähtökohtaisesti sen, kenelle se kortin myöntää. Tavallisesti edellytetään ainakin täysi-ikäisyyttä, Lue lisää ›

Luottokortin oikeudeton käyttö — kuka vastaa? ›

Luottokortin oikeudeton käyttö voi tapahtua monella tavalla. Ensinnäkin luottoa koskevan sopimuksen tehnyt kuluttaja voi käyttää luottoa yli sovitun. Toisaalta kortti voi joutua anastetuksi ja käytetyksi väärin. Kortin haltija voi myös itse luovuttaa kortin toiselle käytettäväksi. Väärinkäytön muotoja voi olla muitakin. Kuluttajan vastuu ja huolellisuus Kuluttaja, joka luottosopimuksen on tehnyt vastaa luottokortin käytöstä. Kuluttaja vastaa myös Lue lisää ›

Matkanjärjestäjän suorituksen virhe ja sen seuraukset ›

Matkanjärjestäjän suorituksen virhe voi tulla kysymykseen, jos, matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun, eli jos matka ei ole sopimuksenmukainen. Virhe suorituksessa voi olla myös silloin matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle laissa määrättyjä ennakkotietoja tai ennen sopimusta annettavia tietoja ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon. Virhe voi olla suorituksessa Lue lisää ›

Matkustajan oikeus peruuttaa valmismatka ›

Matkustajan oikeus peruuttaa valmismatka on kirjattu lakiin. Yleensä matkanjärjestäjän intressissä on, että kaikki matkustajat pysyvät sopimuksessa. Myös matkustajan kannalta asialla on usein merkitystä, koska valtaosa valmismatkoista on maksettava etukäteen. Matkustajan oikeus peruuttaa valmismatka – Perusteet Matkustajalla on oikeus peruuttaa valmismatkaa koskeva sopimus, jos hänellä on perusteltua aihetta uskoa, ettei matkaa voida toteuttaa sovitulla tavalla tai Lue lisää ›

Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa matka ›

Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa matka perustuu lakiin. Järjestäjän vastuulla on lähtökohtaisesti järjestää sopimuksenmukainen matka. Joissakin tilanteissa matkan peruuttaminen voi kuitenkin tulla kysymykseen. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka vähäisen osanottajamäärän takia vain, jos matkanjärjestäjä on esitteessä tai sopimusehdoissa maininnut matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä. Matkanjärjestäjän on lisäksi mainittava ajankohta, jolloin peruuttamisesta viimeistään ilmoitetaan. Jos esitteessä ei ole mainintaa Lue lisää ›

Etämyynti

Verkkokaupan, puhelun tai postin kautta kulutushyödykkeen tarjoaminen kuluttajalle on etämyyntiä, jossa markkinoinnissa ja sopimuksen tekemisessä osapuolet eivät ole samanaikaisesti läsnä. Etämyynnissä kuluttajalle on annettava tieto esimerkiksi hyödykkeen ominaisuuksista, hinnasta, toimitusajasta ja tarjouksen voimassaoloajasta. Tilanteesta riippuen kuluttajalla on oikeus perua kauppa 14:sta päivän sisällä tavaran tai tilausvahvistuksen vastaanottamisesta, tai sopimuksen tekemisestä. Tietyissä tilanteissa peruuttamisoikeus voi olla pidempikin.

Soita Laki24:n tarjoamaan lakipuhelimeen ja lakimiehemme auttavat sinua kuluttajansuojaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä numeroon
0600 111 31 mikäli tarvitset apua kysymyksiisi.

Muista nämä neljä osa-aluetta

1.

Kuluttajaneuvonta

Jos ostamassasi tavarassa tai palvelussa esiintyy puutteita voit sopia asiasta ensisijaisesti palveluntarjoajan kanssa. Mikäli ette pääse yhteisymmärrykseen voit ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan, josta saat apua esimerkiksi kuluttajan ja yrittäjän oikeuksista.

2.

Tilauksen peruuttaminen

Ostajalla on usein oikeus peruuttaa tilaus, jolloin myyjä ei voi vaatia kauppahinnan maksamista.

3.

Kotimyynti

Kotimyynnillä tarkoitetaan kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle henkilökohtaisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimipisteessä. Kotimyynti tapahtuu yleensä kuluttajan kotona.

4.

Markkinointikielto

Elinkeinonharjoittajaa on mahdollista kieltää jatkamasta markkinointia, jos se on kuluttajansuojan kannalta tarpeellista.