Kuluttajansuoja

Kuluttaja on aina kuluttajansuojan näkökulmasta heikompi osapuoli elinkeinonharjoittajan kanssa tehdyissä kaupoissa. Suomessa kuluttajaa pyritään suojaamaan kuluttajansuojalainsäädännön avulla. Kuluttajan oikeudet ovat kuitenkin vahvistuneet ja kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus palauttaa jo ostamansa tuote mikäli hän ei ole siihen tyytyväinen, havaitsee tuotteessa virheen tai tuote ei vastaa sovittua. Tämä osio käsittelee kuluttajansuojaa muun muassa koti- ja etämyynnin, kuluttajankaupan sekä tuoteturvallisuuden näkökulmasta.

Kuluttajapalveluksen hinta on oltava kohtuullinen ›

Kuluttajapalveluksen hinta on oltava kohtuullinen, ellei hinnasta ole sovittu. Yleensä kuluttajapalveluksen hinnasta sovitaan etukäteen. Jos hinnasta ei olla sovittu, on siitä kuitenkin lähtökohtaisesti maksettava se mitä siitä on pyydetty. Yleensä mitä tahansa ei kuitenkaan voi pyytää, koska hinnan määräytymisperusteet ja laskutapa ovat vakioituneet. Näitä määräytymisperusteita on lähtökohtaisesti noudatettava, vaikka hinnasta ei olla sovittu. Yksi laskutapa Lue lisää ›

Kuluttajapalveluksen viivästys ›

Kuluttajapalveluksen viivästys on tilanne, jossa toimeksisaajan tilaajalle toimittaman palveluksen luovutus viivästyy. Toimeksisaajan on suoritettava sopimuksen mukainen palvelus sopimuksessa sovittuna ajankohtana tai kohtuullisessa ajassa. Kyseessä on viivästys, ellei suoritus ole oikea-aikainen. Kuluttajapalveluksen viivästys Tilaajalla on oikeus vaatia palveluksen suorittamista. Kyseessä voi kuitenkin olla toimeksisaajan puolella oleva ylivoimainen este tai tilanne, jossa palveluksen suorittaminen edellyttäisi kohtuuttomia uhrauksia. Lue lisää ›

Kuluttajapalveluksen virheet ›

Kuluttajapalveluksen virheet tulevat eteen kun palvelus ei vastaa sisällötään tai muuten sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Kriteerinä sopimuksenmukaisuus Kuluttajapalveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Se on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee myös kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen palveluksen yhteydessä Lue lisää ›

Kuluttajariitalautakunta käsittelee kuluttajariitoja ›

Kuluttajariitalautakunta käsittelee kuluttajariitoja ja antaa niihin ratkaisusuosituksia. Lautakunta on riippumaton ja puolueeton oikeussuojaelin. Kuluttajariita-asioita ovat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliset erimielisyydet. Erimielisyydet voivat liittyä esim. kulutustavaroihin tai palveluihin. Lautakunta ratkaisee myös asuntokauppa-, huoneenvuokra- ja asumisoikeuden luovutusta koskevia riitoja kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien sekä poikkeuksellisesti myös kahden yksityishenkilön välillä. Siinä missä oikeuskäsittely on maksullista kuluttajariitalautakunnan käsittely on maksuton. Lue lisää ›

Lisätyöt kuluttajapalveluksissa edellyttävät yleensä lupaa ›

Lisätyöt kuluttajapalveluksissa ovat niitä töitä, jotka eivät kuulu varsinaiseen alkuperäiseen toimeksiantoon. Normaalistihan toimeksiannossa sovitaan mitä kuluttaja palvelukseen kuuluu. Tavallista on myös, että toimeksisaaja antaa hinnan, joko kiinteänä, arviona tai enimmäishintana. Lisätyöt kuluttajapalveluksissa kuluttajan suostumuksesta Mikäli palvelusta suoritettaessa toimeksisaaja havaitsee tarvetta toimeksiantoon kuulumattomiin toimenpiteisiin, jotka on tarkoituksenmukaista suorittaa samassa yhteydessä, toimeksisaajan on pyydettävä lupa tilaajalta näiden lisätöiden Lue lisää ›

Kulutushyödyke: Markkinointi ja vertaileva mainonta ›

Onko vertaileva mainonta sallittua? Vertailevalla mainonnalla tarkoitetaan mainontaa, josta voidaan suoraan tai epäsuorasti tunnistaa kilpailija tai kilpailijan markkinoima hyödyke. Vertaileva mainonta on sallittua, jos se ei ole totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ja se koskee hyödykkeitä, joita käytetään samaan tarkoitukseen tai samoihin tarpeisiin. Hyödykkeiden yhtä tai useampaa olennaista, todennettavissa olevaa ja edustavaa ominaisuutta tai hyödykkeiden hintoja on Lue lisää ›

Kotimyynti: Kotimyyntiasiakirja kirjallisena ›

Mikä on kotimyyntiasiakirja? Kotimyynnissä kuluttajalle on luovutettava kotimyyntiasiakirja. Asiakirja on päivättävä ja siitä on käytävä ilmi elinkeinonharjoittajan nimi ja osoite, kulutushyödyke ja sen hinta sekä muut sopimusehdot. Asiakirjassa on oltava maininta kuluttajalle lain mukaan kuuluvista oikeuksista sekä ohjeet niiden käyttämistä varten. Kotimyyntiasiakirjan on oltava kauppa- ja teollisuusministeriön vahvistaman kaavan mukainen. Lomakkeista tulee käydä ilmi, että Lue lisää ›

Etämyyntisopimus: Etämyyntisopimuksen peruuttaminen ja suorituksen palautus ›

Pitääkö suoritus palauttaa, jos peruutan etämyyntisopimuksen? Jos etämyyntisopimus kuluttajan toimesta peruutetaan, on tavara tai muu suoritus palautettava myyjälle kohtuullisen ajan kuluessa peruuttamisesta. Kuluttajalla on siis velvollisuus palauttaa tavara, mutta myyjän on hyvitettävä palautuskulut. Sen jälkeen myyjän on viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tavaran tai suorituksen takaisin saatuaan palautettava, mitä hinnasta on maksettu, sekä korvattava Lue lisää ›

Etämyynti: Etämyyntisopimus ›

Miten etämyyntisopimus syntyy? Etämyynnissä ennen sopimuksen tekoa annettavat tiedot on annettava käytettyyn viestimeen sopivalla tavalla, selkeästi ja ymmärrettävästi. Tietojen kaupallinen tarkoitus on myös selvästi käytävä ilmi. Puhelimitse tapahtuvissa yhteydenotoissa elinkeinonharjoittajan on ilmoitettava nimensä ja puhelun kaupallinen tarkoitus heti puhelinkeskustelun alussa. Etämyynnissä kuluttajalle on annettava mm. seuraavat tiedot, jotta hän voi harkita sopimuksen teon mielekkyyttä omalta Lue lisää ›

Kuluttajaluoton mainonnassa annettavat tiedot ›

Kuluttajaluoton mainonnassa annettavista tiedoista on säädetty laissa. Lain vaatimukset ovat niin sanottuja minimivaatimuksia, joten niistä ei voida poiketa kuluttajan vahingoksi. Kuluttajaluottoa mainostettaessa on ilmoitettava luoton todellinen vuosikorko. Jos mainonnassa on ilmoitettu luoton korko tai muu luotosta perittäviä kustannuksia kuvaava luku tms. tieto, on lisäksi ilmettävä;  Luoton korko ja muut luottokustannukset, luoton määrä tai luottoraja sekä Lue lisää ›

Etämyynti

Verkkokaupan, puhelun tai postin kautta kulutushyödykkeen tarjoaminen kuluttajalle on etämyyntiä, jossa markkinoinnissa ja sopimuksen tekemisessä osapuolet eivät ole samanaikaisesti läsnä. Etämyynnissä kuluttajalle on annettava tieto esimerkiksi hyödykkeen ominaisuuksista, hinnasta, toimitusajasta ja tarjouksen voimassaoloajasta. Tilanteesta riippuen kuluttajalla on oikeus perua kauppa 14:sta päivän sisällä tavaran tai tilausvahvistuksen vastaanottamisesta, tai sopimuksen tekemisestä. Tietyissä tilanteissa peruuttamisoikeus voi olla pidempikin.

Soita Laki24:n tarjoamaan lakipuhelimeen ja lakimiehemme auttavat sinua kuluttajansuojaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä numeroon
0600 111 31 mikäli tarvitset apua kysymyksiisi.

Muista nämä neljä osa-aluetta

1

Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvontaa voi olla yhteydessä mikäli palveluntarjoajan kanssa ei päästä asiasta yhteisymmärykseen. Kuluttajaneuvonnassa saa apua esim. kuluttajan ja yrittäjän oikeuksista.

2

Peruutus

Ostajalla on usein oikeus peruuttaa tilaus, jolloin myyjä ei voi vaatia kauppahinnan maksamista. Tilauksen peruuttaminen tulee tapahtua ennen tavaran toimittamista.

3

Kotimyynti

Kotimyynnillä tarkoitetaan kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle henkilökohtaisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimipisteessä. Kotimyynti tapahtuu yleensä kuluttajan kotona.

4.

Markkinointikielto

Elinkeinonharjoittajaa on mahdollista kieltää jatkamasta markkinointia, jos se on kuluttajansuojan kannalta tarpeellista. Markkinointikielto koskee sitä yritystä, jolle se tehdään.