Kuluttajansuoja

Kuluttaja on aina kuluttajansuojan näkökulmasta heikompi osapuoli elinkeinonharjoittajan kanssa tehdyissä kaupoissa. Suomessa kuluttajaa pyritään suojaamaan kuluttajansuojalainsäädännön avulla. Kuluttajan oikeudet ovat kuitenkin vahvistuneet ja kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus palauttaa jo ostamansa tuote mikäli hän ei ole siihen tyytyväinen, havaitsee tuotteessa virheen tai tuote ei vastaa sovittua. Tämä osio käsittelee kuluttajansuojaa muun muassa koti- ja etämyynnin, kuluttajankaupan sekä tuoteturvallisuuden näkökulmasta.

Hinnanalennus voi johtua virheellisyydestä ›

Hinnanalennus voi tulla kysymykseen tuotteen tai palvelun virheellisyyden perusteella. Tavaran ja palvelun on vastattava sitä mitä voidaan katsoa sovitun. Jos tavarassa on virhe ostaja saa vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai hinnanalennusta taikka purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Virheellisyys ei saa johtua ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta. Ostajan on tarkastettava tuote tai palvelu ja Lue lisää ›

Erityisvelvoite ja lajivelvoite tavaran toimituksessa ›

Sopimussuhteet velvoittavat osapuolia. Esim. velkasuhteessa velallinen sitoutuu maksamaan tietyn euromääräisen rahasumman sovittuine korkoineen ja työsopimuksessa työnantaja sitoutuu maksamaan palkkaa ja työntekijä tekemään työtä työnantajan johdon valvonnan alaisuudessa.Suorituksen täyttymisen kannalta on merkitystä sillä, onko vaadittu velvoite erityis- vai lajivelvoite. Tämä kahtiajako koskee niitä tilanteita, joissa sopimuspuoli on velvollinen toimittamaan tavaran. Näinhän on usein paitsi kuluttajien välisessä Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuus ›

Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuus on velvollisuutta, joka elinkeinonharjoittajan on täytettävää toiminnassaan suhteessa kuluttajaan. Velvollisuuden tarkoituksena on varmistaa palveluksen suorittaminen tai toteuttaminen kuluttajan edut huomioiden. Tiedonantovelvollisuuden tarkoituksena on poistaa tiedollista epäsuhtaa osapuolten väliltä. Epäsuhta on väistämätöntä tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä. Elinkeinonharjoittajalla on lähtökohtaisesti tiedollinen, ammatillinen ja kokemuksellinen neuvotteluetuasema. Oikea tieto Elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus antaa kuluttajalle olennaiset Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus ›

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus on velvollisuutta, joka elinkeinonharjoittajan on täytettävää toiminnassaan suhteessa kuluttajaan. Velvollisuuden tarkoituksena on varmistaa palveluksen suorittaminen tai toteuttaminen kuluttajan edut huomioiden. Neuvontavelvollisuuden tarkoituksena on poistaa sitä epäsuhtaa osapuolten väliltä, joka on väistämätöntä tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä. Elinkeinonharjoittajalla on lähtökohtaisesti tiedollinen, ammatillinen ja kokemuksellinen neuvotteluetuasema. Tarkoituksenmukaisuus ja hinta Jos sopimusta tehtäessä tai sen Lue lisää ›

Edellytykset ryhmäkanteen nostamiseksi ›

Ryhmäkanteella tarkoitetaan siviilioikeudellista kannetta, jossa asianosainen ajaa laajemma piirin tai kokonaan ulkopuolisen ryhmän asiaa. Näin ajettua kannetta koskeva tuomio tulee kaikkia ryhmän jäseniä sitovaksi. Muodollisesti ryhmän jäsenet jäävät asianosaispiirin/aseman ulkopuolelle, vaikka tuomion oikeusvaiktukset ulottuvat myös heihin. Ryhmäkannetta käytetään tyypillisesti kuluttajansuoja-asioissa, kuten vahingollisten tuotteiden aiheuttamien haittojen jälkikäteisarvioinnissa. Ryhmäkanne on siinä mielessä kätevä, että asianomistajana vahinkoa kärsineen Lue lisää ›

Aggressivisen menettelyn kielto markkinoinnissa ja asiakassuhteissa ›

Kuluttajansuojalaki: Aggressiivisen menettelyn kielto Kuluttajansuojalaissa on kielletty aggressiivisten menettelyjen käyttäminen markkinoinnissa ja asiakassuhteissa. Aggressiivisena menettelynä pidetään häirintää, pakottamista ja muuta sellaista kuluttajan painostamista, joka on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt. Menettelyn aggressiivisuutta arvioitaessa on otettava huomioon erityisesti: 1) menettelyn ajoitus, paikka, Lue lisää ›

Ennakkotietojen antaminen kotimyynnissä ja etämyynnissä ›

Ennakkotietojen antaminen koti- ja etämyyntitilanteessa Ennen koti- tai etämyyntisopimuksen tekemistä kuluttajalle on annettava seuraavat tiedot: 1) kulutushyödykkeen pääominaisuudet siinä laajuudessa kuin on asianmukaista ottaen huomioon kulutushyödyke ja käytetty viestin; 2) elinkeinonharjoittajan nimi; 3) elinkeinonharjoittajan maantieteellinen osoite sijoittautumisvaltiossa sekä, jos elinkeinonharjoittaja toimii toisen elinkeinonharjoittajan asiamiehenä tai edustajana, hänen päämiehensä nimi ja maantieteellinen osoite; 4) elinkeinonharjoittajan puhelin- Lue lisää ›

Negatiivisen myyntimenetelmän kielto ›

Markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta ja edellyttämällä kuluttajalta maksua, hyödykkeen palauttamista tai säilyttämistä taikka muuta toimenpidettä. Negatiivisessa myyntimenetelmässä suorituksen vastaanottajalle ei synny sopimussidonnaisuutta, vaikka hän ei nimenomaisesti vastustaisi suoritusta. Lain mukaan on kuitenkin esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestö voivat tarjota ostettavaksi postikortteja lähettämällä niitä, mutta tällaisessa markkinoinnissa ei saa seurata minkäänlaisia velvoitteita Lue lisää ›

Lennon aikana kadonnut tai vahingoittunut matkatavara ›

Euroopan Unioni on asettanut lain lentomatkustajien oikeuksista sekä lentoyhtiön korvausvelvollisuudesta. Mikäli lentomatkustajan matkatavarat katoavat, vahingoittivat tai saapuvat määränpäähän myöhässä, voi hänellä olla oikeus saada lentoyhtiöltä korvausta. Korvauksen enimmäismäärä on 1 220 euroa. Tarkka yläraja on 1000 erityisnosto-oikeutta ja sen arvo euroissa määräytyy päivittäin Kansainvälisen valuuttarahaston määrittelemän SDR-yksikön (Special Drawing Right) arvon mukaan. Rajaavana ehtona on kuitenkin Lue lisää ›

Lentomatkustajan oikeudet Euroopan Unionin sisällä ›

Euroopan Unioni (EU) on turvannut lentomatkustajien oikeuksia EU:n alueella erinäisellä lainsäädännöllä. EU:n lainsäädännön myöntämät oikeudet koskevat lentojen myöhästymistä, peruutuksia ja ylibuukkauksia, joiden vuoksi lentomatkustaja ei päästetä lennolle. EU:n turvaamat oikeudet sovelletaan kun lentomatkustaja on lähdössä EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta tai kun lentomatkustaja on saapumassa EU:n alueelle EU:n lentoyhtiön tai Islannin, Norjan tai Sveitsin lentoyhtiön lennolla. Lentomatkustaja Lue lisää ›

Etämyynti

Verkkokaupan, puhelun tai postin kautta kulutushyödykkeen tarjoaminen kuluttajalle on etämyyntiä, jossa markkinoinnissa ja sopimuksen tekemisessä osapuolet eivät ole samanaikaisesti läsnä. Etämyynnissä kuluttajalle on annettava tieto esimerkiksi hyödykkeen ominaisuuksista, hinnasta, toimitusajasta ja tarjouksen voimassaoloajasta. Tilanteesta riippuen kuluttajalla on oikeus perua kauppa 14:sta päivän sisällä tavaran tai tilausvahvistuksen vastaanottamisesta, tai sopimuksen tekemisestä. Tietyissä tilanteissa peruuttamisoikeus voi olla pidempikin.

Soita Laki24:n tarjoamaan lakipuhelimeen ja lakimiehemme auttavat sinua kuluttajansuojaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä numeroon
0600 111 31 mikäli tarvitset apua kysymyksiisi.

Muista nämä neljä osa-aluetta

1.

Kuluttajaneuvonta

Jos ostamassasi tavarassa tai palvelussa esiintyy puutteita voit sopia asiasta ensisijaisesti palveluntarjoajan kanssa. Mikäli ette pääse yhteisymmärrykseen voit ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan, josta saat apua esimerkiksi kuluttajan ja yrittäjän oikeuksista.

2.

Tilauksen peruuttaminen

Ostajalla on usein oikeus peruuttaa tilaus, jolloin myyjä ei voi vaatia kauppahinnan maksamista.

3.

Kotimyynti

Kotimyynnillä tarkoitetaan kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle henkilökohtaisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimipisteessä. Kotimyynti tapahtuu yleensä kuluttajan kotona.

4.

Markkinointikielto

Elinkeinonharjoittajaa on mahdollista kieltää jatkamasta markkinointia, jos se on kuluttajansuojan kannalta tarpeellista.