Kuluttajansuoja

Kuluttaja on aina kuluttajansuojan näkökulmasta heikompi osapuoli elinkeinonharjoittajan kanssa tehdyissä kaupoissa. Suomessa kuluttajaa pyritään suojaamaan kuluttajansuojalainsäädännön avulla. Kuluttajan oikeudet ovat kuitenkin vahvistuneet ja kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus palauttaa jo ostamansa tuote mikäli hän ei ole siihen tyytyväinen, havaitsee tuotteessa virheen tai tuote ei vastaa sovittua. Tämä osio käsittelee kuluttajansuojaa muun muassa koti- ja etämyynnin, kuluttajankaupan sekä tuoteturvallisuuden näkökulmasta.

Absoluuttinen eli ehdoton vanhentumisaika ›

Vahingonkorvausvelan vanhentumisesta säädetään velan vanhentumisesta annetussa laissa. Seitsemännen pykälän perusteella vahingonkorvauksen tai muun hyvityksen vanhentumisaika alkaa kulua siitä, kun sopimusrikkomuksessa ostaja on havainnut virheen tai puutteen kaupan kohteessa tai kun se olisi pitänyt havaita. Vahingonkorvauksen vanhenemisen osalta on olemassa ns. kolmen ja kymmenenvuoden sääntö. Vahingonkorvauksen on kuitenkin katkaistava ennen kuin kymmenen vuotta on kulunut sopimusrikkomuksesta Lue lisää ›

Ankara tai yllättävä ehto ja informaatiovelvollisuus ›

Mikä on ankara ja yllättävä ehto? Sopimusoikeudellisena lähtökohtana pidetään, että  sellaiset sopimuksen ankarat ja yllättävät ehdot, joista vastapuoli ei ole ollut tietoinen, eivät tule sitoviksi. Edellytyksenä, että sellaiset ehdot voisivat tulla sitoviksi, tulee niistä erityisesti huomauttaa. Mitä ankarampi tai yllättävämpi ehto on, sitä enemmän vaaditaan huomiota ehdon laatijalta. Ei ole mahdotonta, että ehto tulee voimaan mutta kyseinen Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittaja: Markkinointikielto ›

Mitä markkinointikielto tarkoittaa? Elinkeinonharjoittajaa voidaan kieltää jatkamasta kuluttajansuojasäännösten vastaista markkinointia taikka uudistamasta sellaista tai siihen rinnastettavaa markkinointia, jos se on kuluttajansuojan kannalta tarpeellista. Kieltoa tehostetaan uhkasakolla, jollei se erityisestä syystä ole tarpeetonta. Kiellon määrää markkinaoikeus ja se voidaan antaa myös väliaikaisena, jolloin kielto on voimassa, kunnes asia on lopullisesti ratkaistu. Kiellon määrätessään markkinaoikeus voi velvoittaa Lue lisää ›

Elinkeinonharjoittaja määritellään laissa ›

Elinkeinonharjoittaja on yleensä kauppias tai yrittäjä. Kuluttajansuojasäännöstö säätelee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Tämän vuoksi on tärkeää tarkoin määritellä mikä on elinkeinonharjoittaja.  Lakia sovelletaan myös elinkeinonharjoittajan myydessä tai välittäessä hyödykkeitä kuluttajille. Kysymys on lain valinnan kannalta keskeinen. Lain valinnalla taas on merkitystä oikeusriidan ratkaisun perusteeksi asetettavien säännöstön valintaan. Elinkeinonharjoittaja on… Elinkeinonharjoittajaksi katsotaan; 1. Lue lisää ›

Tavaroiden turvallisuus: Lelujen turvallisuus ja CE-merkintä ›

Ovatko lastesi lelut turvallisia? Lelulla tarkoitetaan tuotetta tai materiaalia, joka on suunniteltu tai selvästi tarkoitettu alle 14-vuotiaan lapsen leikkeihin. Laissa on säännökset lelujen turvallisuusvaatimuksista. Markkinoille ei saa tuoda sellaisia leluja, jotka eivät täytä lain vaatimuksia. Valvontaviranomaiset voivat asettaa lelulle markkinointikiellon, jos lelu ei ole lain turvallisuusvaatimusten mukainen. Lelut, niiden osat tai pakkaukset eivät saa aiheuttaa Lue lisää ›

Kotimyynti ja etämyynti: Mitä eroa niillä on? ›

Mitä on kotimyynti? Entä etämyynti? Kotimyynti tarkoittaa kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle henkilökohtaisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimipaikassa. Yleensä kotimyynti tapahtuu kuluttajan kotona. Kotimyyntinä ei kuitenkaan pidetä kulutushyödykkeen tarjoamista paikassa, jossa yleensä tarjotaan kulutushyödykkeitä, tai paikassa, joka ei ole yksityisasunto ja jonne elinkeinonharjoittaja ilmoittelulla kutsuu kuluttajia kulutushyödykkeen hankkimista varten järjestämättä heille kuljetusta. Torimyynti ei siis ole kotimyyntiä. Kotimyyntiä Lue lisää ›

Kotimyynti: Kotimyynnin peruuttamisoikeus ›

Mikä on peruuttamisoikeuden sisältö kotimyynnissä? Kuluttajalla on oikeus peruuttaa kotimyynnissä tekemänsä sopimus ilmoittamalla siitä elinkeinonharjoittajalle 14 päivän kuluessa kotimyyntiasiakirjan vastaanottamisesta. Jos tavara vastaanotetaan myöhemmin kuin kotimyyntiasiakirja, aika alkaa tavaran vastaanottamisesta. Tavaran kaupassa peruuttamisilmoitukseksi katsotaan myös vastaanotetun tavaran palauttaminen. Peruuttamisilmoituksen saatuaan elinkeinonharjoittajan on viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluttua palautettava jo maksettu kauppahinta. Kuluttajalla on oikeus Lue lisää ›

Kotimyyntiasiakirja: Kotimyyntiasiakirjan tai tilausvahvistuksen laiminlyönti ›

Mitä jos kotimyyntiasiakirjaa tai tilausvahvistusta ei kuulu eikä näy? Kotimyyntiasiakirjan tai tilausvahvistuksen laiminlyönti on vakava paikka elinkeinonharjoittajan kannalta. Jos kotimyyntiasiakirjaa tai etämyynnin tilausvahvistusta ei toimiteta kuluttajalle, sopimus ei sido kuluttajaa. Kuluttajan on vedottava sopimuksen sitomattomuuteen vuoden kuluessa sopimuksen tekemisestä. Muuten sopimus tulee kuluttajaa sitovaksi. Jos elinkeinonharjoittaja toimittaa kotimyyntiasiakirjan tai vahvistuksen ennen kuin kuluttaja on vedonnut Lue lisää ›

Kotimyynti tapahtuu muualla kuin myyjän luona ›

Kotimyynti tapahtuu kuluttajan luona, yleensä kotona. Myynti voi olla tuotteen tai palvelun myyntiä. Myös kaupankäynti, jossa sopimus solmitaan muualla kuin myyjän luona on pääsääntöisesti kotimyyntiä. Kotimyynnistä annettuja säännöksiä ja lain tarkoitusta ei siten voi estää solmimalla urakkasopimusta läheisellä huolto-asemalla. Kotimyyntiä ovat myös: Tilanteet, joissa myyjä lähestyy kuluttajaa henkilökohtaisesti kadulla tarjotakseen hänelle tavaraa ja sopimus tehdään Lue lisää ›

Kotimyyntiasiakirja turvaa kuluttajan tiedonsaantia ›

Kotimyyntiasiakirja on luovutettava kulutajalle tavaran kaupassa viimeistään silloin kun kuluttaja vastaanottaa tavaran tai ensimmäisen erän siitä. Asiakirjan toimittamisvelvollisuus koskee kuluttajakauppaa, joten asiakirjan antaa elinkeinonharjoittaja kuluttajalle. Asiakirjassa mainittavan tiedot Asiakirjassa on oltava päivämäärä, elinkeinonharjoittajan nimi, osoite, kulutushyödyke yksilöitynä, hyödykkeen hinta ja muut sopimusehdot. Kotimyyntiasiakirjassa on myös oltava ohjeet kuluttajalle kuuluvista oikeuksista ja ohjeet niiden käyttämiseen. Muuta kulutushyödykettä Lue lisää ›

Etämyynti

Verkkokaupan, puhelun tai postin kautta kulutushyödykkeen tarjoaminen kuluttajalle on etämyyntiä, jossa markkinoinnissa ja sopimuksen tekemisessä osapuolet eivät ole samanaikaisesti läsnä. Etämyynnissä kuluttajalle on annettava tieto esimerkiksi hyödykkeen ominaisuuksista, hinnasta, toimitusajasta ja tarjouksen voimassaoloajasta. Tilanteesta riippuen kuluttajalla on oikeus perua kauppa 14:sta päivän sisällä tavaran tai tilausvahvistuksen vastaanottamisesta, tai sopimuksen tekemisestä. Tietyissä tilanteissa peruuttamisoikeus voi olla pidempikin.

Soita Laki24:n tarjoamaan lakipuhelimeen ja lakimiehemme auttavat sinua kuluttajansuojaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä numeroon
0600 111 31 mikäli tarvitset apua kysymyksiisi.

Muista nämä neljä osa-aluetta

1

Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvontaa voi olla yhteydessä mikäli palveluntarjoajan kanssa ei päästä asiasta yhteisymmärykseen. Kuluttajaneuvonnassa saa apua esim. kuluttajan ja yrittäjän oikeuksista.

2

Peruutus

Ostajalla on usein oikeus peruuttaa tilaus, jolloin myyjä ei voi vaatia kauppahinnan maksamista. Tilauksen peruuttaminen tulee tapahtua ennen tavaran toimittamista.

3

Kotimyynti

Kotimyynnillä tarkoitetaan kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle henkilökohtaisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimipisteessä. Kotimyynti tapahtuu yleensä kuluttajan kotona.

4.

Markkinointikielto

Elinkeinonharjoittajaa on mahdollista kieltää jatkamasta markkinointia, jos se on kuluttajansuojan kannalta tarpeellista. Markkinointikielto koskee sitä yritystä, jolle se tehdään.