Kuluttajansuoja

Kuluttaja on aina kuluttajansuojan näkökulmasta heikompi osapuoli elinkeinonharjoittajan kanssa tehdyissä kaupoissa. Suomessa kuluttajaa pyritään suojaamaan kuluttajansuojalainsäädännön avulla. Kuluttajan oikeudet ovat kuitenkin vahvistuneet ja kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus palauttaa jo ostamansa tuote mikäli hän ei ole siihen tyytyväinen, havaitsee tuotteessa virheen tai tuote ei vastaa sovittua. Tämä osio käsittelee kuluttajansuojaa muun muassa koti- ja etämyynnin, kuluttajankaupan sekä tuoteturvallisuuden näkökulmasta.

Valmismatka ja matkaesitteen tiedot ›

Valmismatka on usimmiten matkailupalvelujen yhdistelmä, jonka kuluttaja ostaa pakettina. Valmismatka voi sisältää esim. hotellin ja erilaisia oheispalveluita, useimmissa tapauksissa se lienee sisältää hotellin ja lennot matkakohteeseen. Palvelun järjestäjäää kutsutaan matkanjärjestäjäksi. Matkanjärjestäjä vastaa matkaan kuuluvista palveluista. Matkanjärjestäjän vastuulla on koko myymänsä paketti. Vastuuta ei voida siirtä mahdollisille kohdemaassa oleville alihankkijoille. Matkanvälittäjällä tarkoitetaan sitä, joka matkanjärjestäjän lukuun välittää valmismatkoja Lue lisää ›

Lisätyöt kuluttajapalveluksissa edellyttävät yleensä lupaa ›

Lisätyöt kuluttajapalveluksissa ovat niitä töitä, jotka eivät kuulu varsinaiseen alkuperäiseen toimeksiantoon. Normaalistihan toimeksiannossa sovitaan mitä kuluttaja palvelukseen kuuluu. Tavallista on myös, että toimeksisaaja antaa hinnan, joko kiinteänä, arviona tai enimmäishintana. Lisätyöt kuluttajapalveluksissa kuluttajan suostumuksesta Mikäli palvelusta suoritettaessa toimeksisaaja havaitsee tarvetta toimeksiantoon kuulumattomiin toimenpiteisiin, jotka on tarkoituksenmukaista suorittaa samassa yhteydessä, toimeksisaajan on pyydettävä lupa tilaajalta näiden lisätöiden Lue lisää ›

Kuluttajaluoton mainonnassa annettavat tiedot ›

Kuluttajaluoton mainonnassa annettavista tiedoista on säädetty laissa. Lain vaatimukset ovat niin sanottuja minimivaatimuksia, joten niistä ei voida poiketa kuluttajan vahingoksi. Kuluttajaluottoa mainostettaessa on ilmoitettava luoton todellinen vuosikorko. Jos mainonnassa on ilmoitettu luoton korko tai muu luotosta perittäviä kustannuksia kuvaava luku tms. tieto, on lisäksi ilmettävä;  Luoton korko ja muut luottokustannukset, luoton määrä tai luottoraja sekä Lue lisää ›

Kulutusluoton maksun viivästymisessä tapahtuu sopimusrikkomus ›

Kulutusluoton maksun viivästymisessä on yleensä kysymyksessä kulutusluottosopimuksen vastainen sopimusrikkomus. Kulutusuluotto on luottoa, joka on myönnetty tai luvattu kuluttajalle lainana, maksulykkäyksenä tai muuna taloudellisena järjestelynä kuluttamista varten. Kulutusluottotermillä käsitetään yleensä kaikkia vakuudettomia ja vakuudellisia luottoja, jotka on otettu kulutustarkoitukseen. Kulutuslutoille on muihin luottoihin verrattuna leimallista luottojen lyhytaikaisuus. Tavallisesti kesto on alle viiden vuoden ja luoton suuruus on Lue lisää ›

Kulutushyödykkeiden tarjonta ja markkinointi ›

Kulutushyödykkeiden tarjonta Kulutushyödykkeiden tarjonta on ko. hyödykkeiden kaupan pitämistä, elinkeinonharjoittajan tarjouksia sopimuksen tekemisestä sekä kuluttajiin kohdistettuja kehotuksia tarjouksen tekemiseen. Kulutushyödykkeiden tarjonta kuuluu kuluttajansuojalain soveltamisalaan. Markkinointi Markkinointi on kuluttajille suunnattu tiedottamista. Markkinointi käsittää sekä tarjouksen että myynnin. Markkinointi ei saa olla hyvän tavan vastaista eikä siinä saa käyttää kuluttajien kannalta sopimatonta menettelyä. Markkinoinnista on myös käytävä Lue lisää ›

Kuluttajariitalautakunta käsittelee kuluttajariitoja ›

Kuluttajariitalautakunta käsittelee kuluttajariitoja ja antaa niihin ratkaisusuosituksia. Lautakunta on riippumaton ja puolueeton oikeussuojaelin. Kuluttajariita-asioita ovat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliset erimielisyydet. Erimielisyydet voivat liittyä esim. kulutustavaroihin tai palveluihin. Lautakunta ratkaisee myös asuntokauppa-, huoneenvuokra- ja asumisoikeuden luovutusta koskevia riitoja kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien sekä poikkeuksellisesti myös kahden yksityishenkilön välillä. Siinä missä oikeuskäsittely on maksullista kuluttajariitalautakunnan käsittely on maksuton. Lue lisää ›

Kuluttajapalveluksen virheet ›

Kuluttajapalveluksen virheet tulevat eteen kun palvelus ei vastaa sisällötään tai muuten sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Kriteerinä sopimuksenmukaisuus Kuluttajapalveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Se on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee myös kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen palveluksen yhteydessä Lue lisää ›

Kuluttajapalveluksen viivästys ›

Kuluttajapalveluksen viivästys on tilanne, jossa toimeksisaajan tilaajalle toimittaman palveluksen luovutus viivästyy. Toimeksisaajan on suoritettava sopimuksen mukainen palvelus sopimuksessa sovittuna ajankohtana tai kohtuullisessa ajassa. Kyseessä on viivästys, ellei suoritus ole oikea-aikainen. Kuluttajapalveluksen viivästys Tilaajalla on oikeus vaatia palveluksen suorittamista. Kyseessä voi kuitenkin olla toimeksisaajan puolella oleva ylivoimainen este tai tilanne, jossa palveluksen suorittaminen edellyttäisi kohtuuttomia uhrauksia. Lue lisää ›

Kuluttajapalveluksen luovutus perustuu yleensä sopimukseen ›

Kuluttajapalveluksen luovutus tapahtuu yleensä ennalta sovittuna ajankohtana. Se voi tapahtua myös vaadittaessa tai viipymättä. Kuluttajansuojasäännöstössä kuluttajapalveluksella tarkoitetaan vastikkeellisia palveluksia, joita elinkeinonharjoittaja (toimeksisaaja) suorittaa kuluttajalle (tilaaja) ja joiden sisältönä on irtaimeen esineeseen, rakennukseen, muuhun rakennelmaan tai kiinteään omaisuuteen kohdistuva työ tai muu suoritus. Taloelementtien ja rakennusurakoiden kuluttajapalveluksista on erillisisä säännöksiä muihin kuluttajapalveluksiin verrattuna. Kuluttajapalveluksen luovutus ja sen Lue lisää ›

Kuluttajapalveluksen hinta on oltava kohtuullinen ›

Kuluttajapalveluksen hinta on oltava kohtuullinen, ellei hinnasta ole sovittu. Yleensä kuluttajapalveluksen hinnasta sovitaan etukäteen. Jos hinnasta ei olla sovittu, on siitä kuitenkin lähtökohtaisesti maksettava se mitä siitä on pyydetty. Yleensä mitä tahansa ei kuitenkaan voi pyytää, koska hinnan määräytymisperusteet ja laskutapa ovat vakioituneet. Näitä määräytymisperusteita on lähtökohtaisesti noudatettava, vaikka hinnasta ei olla sovittu. Yksi laskutapa Lue lisää ›

Etämyynti

Verkkokaupan, puhelun tai postin kautta kulutushyödykkeen tarjoaminen kuluttajalle on etämyyntiä, jossa markkinoinnissa ja sopimuksen tekemisessä osapuolet eivät ole samanaikaisesti läsnä. Etämyynnissä kuluttajalle on annettava tieto esimerkiksi hyödykkeen ominaisuuksista, hinnasta, toimitusajasta ja tarjouksen voimassaoloajasta. Tilanteesta riippuen kuluttajalla on oikeus perua kauppa 14:sta päivän sisällä tavaran tai tilausvahvistuksen vastaanottamisesta, tai sopimuksen tekemisestä. Tietyissä tilanteissa peruuttamisoikeus voi olla pidempikin.

Soita Laki24:n tarjoamaan lakipuhelimeen ja lakimiehemme auttavat sinua kuluttajansuojaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä numeroon
0600 111 31 mikäli tarvitset apua kysymyksiisi.

Muista nämä neljä osa-aluetta

1.

Kuluttajaneuvonta

Jos ostamassasi tavarassa tai palvelussa esiintyy puutteita voit sopia asiasta ensisijaisesti palveluntarjoajan kanssa. Mikäli ette pääse yhteisymmärrykseen voit ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan, josta saat apua esimerkiksi kuluttajan ja yrittäjän oikeuksista.

2.

Tilauksen peruuttaminen

Ostajalla on usein oikeus peruuttaa tilaus, jolloin myyjä ei voi vaatia kauppahinnan maksamista.

3.

Kotimyynti

Kotimyynnillä tarkoitetaan kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle henkilökohtaisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimipisteessä. Kotimyynti tapahtuu yleensä kuluttajan kotona.

4.

Markkinointikielto

Elinkeinonharjoittajaa on mahdollista kieltää jatkamasta markkinointia, jos se on kuluttajansuojan kannalta tarpeellista.