Kuluttajansuoja

Kuluttaja on aina kuluttajansuojan näkökulmasta heikompi osapuoli elinkeinonharjoittajan kanssa tehdyissä kaupoissa. Suomessa kuluttajaa pyritään suojaamaan kuluttajansuojalainsäädännön avulla. Kuluttajan oikeudet ovat kuitenkin vahvistuneet ja kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus palauttaa jo ostamansa tuote mikäli hän ei ole siihen tyytyväinen, havaitsee tuotteessa virheen tai tuote ei vastaa sovittua. Tämä osio käsittelee kuluttajansuojaa muun muassa koti- ja etämyynnin, kuluttajankaupan sekä tuoteturvallisuuden näkökulmasta.

Lentomatkustajan oikeudet Euroopan Unionin sisällä ›

Euroopan Unioni (EU) on turvannut lentomatkustajien oikeuksia EU:n alueella erinäisellä lainsäädännöllä. EU:n lainsäädännön myöntämät oikeudet koskevat lentojen myöhästymistä, peruutuksia ja ylibuukkauksia, joiden vuoksi lentomatkustaja ei päästetä lennolle. EU:n turvaamat oikeudet sovelletaan kun lentomatkustaja on lähdössä EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta tai kun lentomatkustaja on saapumassa EU:n alueelle EU:n lentoyhtiön tai Islannin, Norjan tai Sveitsin lentoyhtiön lennolla. Lentomatkustaja Lue lisää ›

Hinnanalennus voi johtua virheellisyydestä ›

Hinnanalennus voi tulla kysymykseen tuotteen tai palvelun virheellisyyden perusteella. Tavaran ja palvelun on vastattava sitä mitä voidaan katsoa sovitun. Jos tavarassa on virhe ostaja saa vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai hinnanalennusta taikka purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Virheellisyys ei saa johtua ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta. Ostajan on tarkastettava tuote ja reklamoitava virheestä. Lue lisää ›

Tavaran virheen oikaisu myyjän ja ostajan aloitteesta ›

Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä tavaran kaupassa myyjänä toimiva elinkeinonharjoittaja on velvollinen oikaisemaan tavarassa olevan virheen. Myyjä voi oikaista virheen joko korjaamalla sen omalla kustannuksellaan tai  uusimalla toimituksen, eli toimittamalla ostajalle uuden virheettömän tavaran virheellisen tilalle.   Ostajan aloitteesta  Sekä myyjä että ostaja voivat vaatia tavaran virheen oikaisua. Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen omaan lukuunsa siten, ettei siitä aiheudu kuluja ostajalle. Virheen Lue lisää ›

Tuote ja tuotevastuu ›

Tuotteella tarkoitetaan lain määritelmän mukaan irtainta esinettä, jolloin esimerkiksi toisen maalla olevat rakennukset tai kiinteistöt eivät kuulu tuotteen määritelmän piiriin. Irtain esine on mikä tahansa tavallinen tuote joka on tuotettu muun muassa teollisesti tai käsityönä, kuten elintarvikkeet tai lelu. Sähkön katsotaan tuotevastuun näkökulmasta olevan myös tuote, ja tuotteisiin kuuluu myös tuotteet kaikissa tuotantovaiheessa (eli ei Lue lisää ›

Kuluttajaluottosopimukset ›

Kuluttajille suunnattuja, nopeasti ilman vakuuksia myönnettäviä luottoja kutsutaan kuluttajaluottosopimuksiksi eli tuttavallisemmin ns. pikavipeiksi. Kuluttajaluotolla tarkoitetaan luottoa, jonka elinkeinonharjoittaja eli luotonantaja sopimuksen mukaan myöntää tai lupaa myöntää kuluttajalle lainana, maksunlykkäyksenä tai muuna vastaavana taloudellisena järjestelynä. Luottoa voidaan myöntää vain maksukykyiselle Luoton myöntäjän on arvioitava luoton hakijan luottokelpoisuutta ennen luoton myöntämistä. Taloudellinen selvitys tehdään ennen luoton myöntämistä ja Lue lisää ›

Virheellinen matka: Hyvitys virheellisestä matkasta ›

Voiko matkan virheellisyydestä saada hyvitystä? Matkanjärjestäjä on vastuussa siitä, että matka palveluksiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastaa sitä, mitä on sovittu. Jos matka poikkeaa sovitusta tai jos matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle oleellisia tietoja matkasta, on matkassa virhe. Virheen johdosta matkustajalla on oikeus hyvitykseen. Vähäisiä muutoksia ennalta sovittuun tai vähäisiä puutteita matkanjärjestelyissä ei kuitenkaan pidetä virheenä, Lue lisää ›

Matkanjärjestäjän suorituksen virhe ja sen seuraukset ›

Matkanjärjestäjän suorituksen virhe voi tulla kysymykseen, jos, matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun, eli jos matka ei ole sopimuksenmukainen. Virhe suorituksessa voi olla myös silloin matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle laissa määrättyjä ennakkotietoja tai ennen sopimusta annettavia tietoja ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon. Virhe voi olla suorituksessa Lue lisää ›

Vahingonkorvaus: Matkavahinko ›

Korvataanko matkan aiheuttamat vahingot? Matkustaja voi olla oikeutettu korvaukseen henkilö-, esine- ja varallisuusvahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on hänelle aiheuttanut. Oikeus korvaukseen on olemassa, jos huolimattomuus matkanjärjestäjän puolella on syynä matkan epätoivottuun kulkuun. Vahingonkorvausta on oikeus samoin edellytyksin saada myös matkatavaroiden kuljetuksen viivästymisen aiheuttamasta tavaroiden käytön estymisestä. Matkanjärjestäjä on viimekädessä vastuussa vahinkojen korvaamisesta. Jos Lue lisää ›

Tuoteturvallisuus: Uusi tuoteturvallisuuslaki ›

Ovatko hankkimasi tavarat turvallisia? Helmikuussa 2004 on tullut voimaan uusi tuoteturvallisuutta koskeva laki, jolla vanha tuoteturvallisuuslaki on kumottu. Nykyinen laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta on keskeisiltä osiltaan samansisältöinen kuin vanha tuoteturvallisuuslaki. Lain tarkoitus on ehkäistä kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten aiheuttamia terveys- ja omaisuusvaaroja ja lakia sovelletaan yleislakina kulutustavaroihin ja –palveluihin, jollei niistä muissa laeissa ole annettu Lue lisää ›

Elementtikaupan viivästys: Sopimuksen purkaminen ›

Saako sopimuksen purkaa viivästyksen vuoksi? Toimeksisaajan viivästyksen vuoksi tilaaja saa purkaa sopimuksen, jos viivästyksestä aiheutuu hänelle olennaista haittaa. Jos on painavia syitä olettaa, että purkuun oikeuttava viivästys tapahtuu, on tilaajalla oikeus purkaa sopimus jo ennen sovittua luovutusajankohtaa. Jos viivästys on kestänyt alle 60 päivää, ei tilaaja saa purkaa elementtikauppaa, jonka kohteena olevat elementit on valmistettava Lue lisää ›

Etämyynti

Verkkokaupan, puhelun tai postin kautta kulutushyödykkeen tarjoaminen kuluttajalle on etämyyntiä, jossa markkinoinnissa ja sopimuksen tekemisessä osapuolet eivät ole samanaikaisesti läsnä. Etämyynnissä kuluttajalle on annettava tieto esimerkiksi hyödykkeen ominaisuuksista, hinnasta, toimitusajasta ja tarjouksen voimassaoloajasta. Tilanteesta riippuen kuluttajalla on oikeus perua kauppa 14:sta päivän sisällä tavaran tai tilausvahvistuksen vastaanottamisesta, tai sopimuksen tekemisestä. Tietyissä tilanteissa peruuttamisoikeus voi olla pidempikin.

Soita Laki24:n tarjoamaan lakipuhelimeen ja lakimiehemme auttavat sinua kuluttajansuojaan liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä numeroon
0600 111 31 mikäli tarvitset apua kysymyksiisi.

Muista nämä neljä osa-aluetta

1

Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvontaa voi olla yhteydessä mikäli palveluntarjoajan kanssa ei päästä asiasta yhteisymmärykseen. Kuluttajaneuvonnassa saa apua esim. kuluttajan ja yrittäjän oikeuksista.

2

Peruutus

Ostajalla on usein oikeus peruuttaa tilaus, jolloin myyjä ei voi vaatia kauppahinnan maksamista. Tilauksen peruuttaminen tulee tapahtua ennen tavaran toimittamista.

3

Kotimyynti

Kotimyynnillä tarkoitetaan kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle henkilökohtaisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimipisteessä. Kotimyynti tapahtuu yleensä kuluttajan kotona.

4.

Markkinointikielto

Elinkeinonharjoittajaa on mahdollista kieltää jatkamasta markkinointia, jos se on kuluttajansuojan kannalta tarpeellista. Markkinointikielto koskee sitä yritystä, jolle se tehdään.