Kohtuuton hinnoittelu liittyy yleensä samalla tuotantoportaalla toimivien elinkeinoharjoittajien osto- tai myyntihintoihin. Tällaisten hintojen tai muiden kohtuuttomien kauppaehtojen suora tai välillinen määrääminen voi olla kiellettyä määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä.
Määrävä markkina-asema?
Määräävän markkina-aseman toteamiseksi on ensinnäkin kartoitettava relevantit markkinat. Relevantteja markkinoita määriteltäessä otetaan huomioon sekä kysynnän että tarjonnan korvattavuus. Kysynnän korvattavuus on välittömin ja tehokkain tekijä, joka rajoittaa yritysten riippumatonta käyttäytymistä markkinoilla. Yritys ei voi merkittävästi vaikuttaa hintoihin ja toimitusehtoihin, jos kauppakumppanit voivat siirtyä helposti käyttämään korvaavia hyödykkeitä tai hankkia hyödykkeitä muualla sijaitsevilta tavarantoimittajilta.
Kun relevantit markkinat on määritelty, voidaan arvioida yrityksen markkinavoimaa näillä markkinoilla. Usein arviointi aloitetaan tarkastelemalla yrityksen ja sen kilpailijoiden markkinaosuuksia. Markkinaosuus ei kuitenkaan ole yksinomainen tai ratkaiseva tekijä määräävän markkina-aseman toteamisessa, eikä määräävän markkina-aseman syntymiselle voida asettaa tiettyä markkinaosuusrajaa.
Yhden tai useamman elinkeinonharjoittajan tai elinkeinonharjoittajien yhteenliittymän määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on kiellettyä.
Väärinkäytösten muodot
Väärinkäyttöä on erityisesti kohtuuttomien osto- tai myyntihintojen tai muiden kohtuuttomien kauppaehtojen suora tai välillinen määrääminen. Määräävässä markkina-asemassa olevalla yrityksellä on huomattavaa markkinavoimaa, jolloin sillä olisi mahdollisuus kilpailusta vapaana tai lähes vapaana päättää hinnoista ja hinnoittelun perusteista. Yritys ei kuitenkaan saa periä hyödykkeistään kohtuuttoman korkeita hintoja, koska tällainen toiminta olisi määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä. Arvioitaessa, onko yritys syyllistynyt kohtuuttomaan hinnoitteluun osana määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä, tulee hintoja verrata luotettavaan ja selkeään vertailukohtaan, kuten esimerkiksi muihin saman alan yritysten hinnoitteluun. Samoin arviossa huomioidaan hyödykkeen tuotantokustannusten vaihtelu ja suhde hyödykkeen hintoihin.
Ilmeisen kohtuuton hinnoittelu
Hinnoittelua on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana, jos hyödykkeen hintataso tai tuotannon kannattavuus poikkeaa olennaisesti asianomaisen alan yleisestä hintatasosta tai kannattavuudesta. Kohtuutonta hinnoittelua on myös syrjivä hinnoittelu, jolloin määräävässä markkina-asemassa oleva yritys kohtelee asiakkaita toisistaan poikkeavalla tavalla. Yritys esimerkiksi perii erilaisia hintoja eri asiakkailta, vaikka kustannukset eivät poikkea toisistaan; tai samanlaisia hintoja, vaikka kustannukset ovat erisuuruiset. Kielletyt alennusjärjestelyt voidaan myös rinnastaa kohtuuttomaan hinnoitteluun. Määräävässä markkina-asemassa oleva yritys on lähtökohtaisesti velvollinen toimittamaan asiakkailleen tuotteita yhtäläisillä ehdoilla. Yritys voi periä erilaisia hintoja vain yleisesti hyväksytyillä ja todettavilla perusteilla. Hyväksyttävinä alennuksina voidaan pitää esimerkiksi ostomääriin perustuvia määräalennuksia sekä alennuksia, jotka perustuvat myyjälle syntyviin kustannussäästöihin. Paljousalennukset, jotka eivät perustu todellisiin kustannussäästöihin tai muihin selviin alennusperusteisiin ja joita käytetään asiakkaita syrjivästi, ovat kiellettyjä määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä.
Alennusjärjestelyt voivat olla kiellettyjä, jos niiden tarkoitus on sitoa asiakkaita määräävässä markkina-asemassa olevaan yritykseen. Kohtuuttoman korkea hinnoittelu, hintasyrjintä sekä syrjivät ja sitovat alennusjärjestelmät ovat pääsääntöisesti kiellettyjä määräävässä markkina-asemassa olevalta yritykseltä. Hinnoittelun selkeys ja läpinäkyvyys ovat keskeisiä tekijöitä, joilla turvataan kohtuullinen ja tasapuolinen hinnoittelu.
Nopeaa apua lakiasioihin.