Markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta ja edellyttämällä kuluttajalta maksua, hyödykkeen palauttamista tai säilyttämistä taikka muuta toimenpidettä.
Negatiivisessa myyntimenetelmässä suorituksen vastaanottajalle ei synny sopimussidonnaisuutta, vaikka hän ei nimenomaisesti vastustaisi suoritusta. Lain mukaan on kuitenkin esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestö voivat tarjota ostettavaksi postikortteja lähettämällä niitä, mutta tällaisessa markkinoinnissa ei saa seurata minkäänlaisia velvoitteita kuluttajille. Lain vastainen menettely voidaan sakon uhalla kieltää.
Lue lisää aggressiivisen menettelyn kiellosta.
Lähde §: kuluttajansuojalaki
Suomen Juristit Oy
18.10.2016
(Päivitetty 6.11.2021)
Nopeaa apua lakiasioihin.