Kuluttaja tekee ostopäätöksensä niiden tietojen varassa, jotka hän myyjältä saa. Tämän vuoksi kuluttajansuojalaki edellyttää myyjältä laajaa tiedonantovelvollisuutta. Jos myyjä jättää kertomatta jotakin olennaista auton kunnosta, kyse voi olla tiedonantovirheestä, joka oikeuttaa hinnanalennukseen tai jopa kaupan purkuun. Erityisen merkittävä virhe syntyy silloin, kun myyjä ei kerro, että auto on teknisen käyttöikänsä päässä.
Auton tekninen käyttöikä tarkoittaa auton mekaanisten ja rakenteellisten osien elinkaarta eli aikaa, joka auton osan tulisi keskimäärin kestää. Kun auton keskeiset osat ovat niin kuluneita, ettei niiden korjaaminen ole enää taloudellisesti järkevää, auto on teknisen käyttöikänsä päässä – se saattaa vielä olla ajokunnossa, mutta sen luotettavuus on heikentynyt merkittävästi, eikä sen kunto enää vastaa sitä, mitä ostaja voi kohtuudella käytetyltä autolta odottaa.
Myyjän on kuluttajansuojalain nojalla kerrottava ostajalle kaikki sellaiset seikat, joilla on merkitystä ostopäätöksen kannalta. Tämä koskee auton teknistä kuntoa, ajomäärää, huoltohistoriaa ja tiedossa olevia vikoja tai korjaustarpeita. Jos myyjä tietää, että auto on käyttöikänsä päässä, mutta ei tuo tätä ostajan tietoon, hän rikkoo tiedonantovelvollisuuttaan. Sama koskee tilannetta, jossa myyjä antaa harhaanjohtavan kuvan auton kunnosta – esimerkiksi kuvailee sen olevan hyvässä kunnossa, vaikka tietää sen olevan ”loppuun ajettu”.
Jos auton todellinen kunto poikkeaa siitä mitä ostajalle on ilmoitettu, kyseessä on virhe, josta myyjä kantaa vastuun. Ostajalla on tällöin oikeus hinnanalennukseen, mahdolliseen vahingonkorvaukseen taikka vakavammissa tapauksissa kaupan purkuun. Käytetyn auton kaupassa myös ostajalla on oma vastuunsa. Hänen on ymmärrettävä, että vanhassa ja paljon ajetussa autossa voi esiintyä tavanomaisia kulumia ja korjaustarpeita, joita ei voida pitää virheinä. Mitä tahansa vikaa tai virhettä ei kuitenkaan tarvitse käytetynkään auton kaupassa hyväksyä, vaan korjaustarvetta arvioidaan aina ajoneuvosta kaupanteon yhteydessä annettuihin tietoihin.
Elinkeinonharjoittajan vastuu on käytettyjen autojen kaupassa suhteellisen laajaa, sillä autoliikkeen edellytetään tuntevan myymänsä auton kunto ja antavan siitä totuudenmukaiset tiedot – tiedot, jotka ostaja olettaa saavansa. Myös yksityinen myyjä voi kuitenkin joutua vastuuseen, jos hän tietoisesti salaa olennaisen vian tai antaa ostajalle virheellisen käsityksen auton kunnosta – mutta yksityisten välisessä kaupankäynnissä virhevastuu on rajoitetumpaa.
Tiedonantovirhe on yksi yleisimmistä syistä käytettyjen autojen kauppariitoihin. Moni ostaja huomaa auton todellisen kunnon vasta kaupan jälkeen, ja tällöin on tärkeää toimia nopeasti ja oikein. Oikeanlainen reklamaatio ja asiallinen selvitys voivat usein johtaa sovintoon ilman pitkiä riitaprosesseja. Jos epäilet, että sinulle on myyty auto, jonka kunto ei vastaa siitä annettuja tietoja, ota meihin viipymättä yhteyttä. Asiantunteva apu auttaa arvioimaan, onko kyseessä virhe ja millaisia oikeuksia sinulla on tilanteessa – teemme alkukartoituksen tilanteeseesi veloituksetta.
Sami Rautiainen, OTM
Suomen Juristit Oy
26.5.2025
Avainsanat:
- autokauppa, käytetty auto, tiedonantovirhe, virhevastuu, kuluttajansuoja, auton tekninen käyttöikä, autokaupan riita, kaupan purkaminen, hinnanalennus, ostajan oikeudet
Nopeaa apua lakiasioihin.
