Franchising-toiminnassa toimintakonseptin luonut yritys on määritellyt ”mallin” liiketoiminnalle. Se on luonut konseptin, ja luovuttaa muille yrityksille oikeuden käyttää tuota valmista konseptia hyväkseen maksua vastaan. Uuden yrittäjän ei tarvitse itse luoda tyhjästä uutta yritystä, vaan hän saa valmiin ja tunnetun ”brändin” käytettäväkseen.
Kaikki ketjun jäsenet toimivat markkinoilla samalla tavalla ja yhdenmukaisella julkiasulla. Asiakkaalle ei siten ole väliä, kenen yrittäjän franchising yrityksessä hän asioi: kaikissa yrityksissä on suunnilleen samat tuotteet tai palvelut, samanlainen ulkoasu ja yhtenäinen markkinointi. Tuotteilla on samat laatuvaatimukset. Käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä, että franchise-yrittäjä on velvoitettu tilaamaan materiaalit, raaka-aineet tai valmiit tuotteet yhdestä paikasta. Yksittäinen yrittäjä ei saa normaalisti poiketa ketjun toimintatavoista juuri lainkaan. Franchise-yrittäjällä ei ole samanlaista yrittäjän vapautta kuin tavallisella yrittäjällä.
Nopeaa apua lakiasioihin.