Reklamaatio – Virhe palvelussa

Tämä asiakirjapohja soveltuu kuluttajankauppaan, jossa ostaja/tilaaja ostaa myyjältä/palvelun suorittajalta (elinkeinonharjoittaja) palvelun ja ostaja havaitsee kaupanteon jälkeen palvelussa virheen.

Kuluttajansuojalain mukaan ”kulutushyödykkeelle” tarkoitetaan mm. palveluksia, joita elinkeinonharjoittaja tarjoaa luonnollisille henkilöille. Myyty palvelua voi olla siis. esim. rakennusremontti, auton korjauspalvelu, lakipalvelu tai eläinlääkäripalvelu. 

Mikäli palvelu on virheellinen, Tilaajan on reklamoitava kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe on havaittu tai virhe olisi pitänyt havaita. Oikeus vedota virheeseen edellyttää siis sitä, että ostaja on kohtuullisessa ajassa ilmoittanut havaitsemastaan virheestään myyjälle. Mikäli virheilmoitus tehdään liian myöhässä – eli kohtuullisena pidettävän ajan jälkeen – ostaja voi menettää oikeutensa vedota virheeseen. Kohtuullisen ajan määrittely on tapauskohtainen arviointi, mutta yleisenä ohjeena voidaan pitää sitä, että virheestä on reklamoitava viipymättä ja kuitenkin viimeistään kuuden (6) kuukauden sisällä.

Laki24.fi –verkkosivuilta saat tarvitsemasi asiakirjan helposti ja nopeasti käyttöösi vain napin painalluksella. Valitse haluamasi tuote sivustoilta ja lataa asiakirja. Tämän jälkeen asiakirja latautuu koneellesi automaattisesti muokattavana Word –tiedostona.

Asiakirjat ovat sisällöltään kattavia ja laadukkaita, ulkoasultaan tyylikkäitä ja huoliteltuja. Laki24.fi –verkkosivuilta voit ladata asiakirjan tietäen, että sen laatu on varmistettu. Laki24.fi –asiakirjat ovat Suomen Juristit Oy:n lakimiesten laatimia. Voit tutustua meihin tarkemmin www.suomenjuristit.fi.

Jos haluat keskustella asiastasi asiantuntijan kanssa ennen asiakirjan täyttämistä, voit soittaa Lakipuhelimeen 0600 11133 (2,95 e/min +pvm). Lakipuhelimessa sinua palvelee asiantuntevat juristimme, joilta voit kysyä mielessäsi olevasta asiasta.

Muualta verkosta saat lakiaiheesta tietoa esim. tutustumalla ajantasaiseen Suomen lakiin osoitteessa www.finlex.fi.