Onko kuluttajankaupassa lakisääteinen tavaran palautusoikeus?
Usein kuvitellaan, että liikkeiden tulee ottaa myös ehyitä tavaroita takaisin. Missään ei ole kuitenkaan määrätty, että liikkeillä olisi tällaista yleistä velvollisuutta ottaa virheettömiä tavaroita takaisin. Lain mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus koskee vain ja ainoastaan koti- ja etämyyntiä.
Virheetön kauppa sitoo siten aina ostajaa, eikä ostaja voi purkaa sitä ilman myyjän suostumusta. Toisinaan ostaja katuu ostostaan ja hän haluaa palauttaa tuotteen myyjälle ja saada siitä rahat takaisin. Myyjä voi kuitenkin kieltäytyä maksamasta rahoja takaisin ja ehdottaa esimerkiksi tuotteen vaihtoa johonkin toiseen tuotteeseen. Monilla liikkeillä ja kauppiailla on kuitenkin sellainen käytäntö, että he antavat esimerkiksi 14 päivän palautusoikeuden tuotteilleen. Kaupat antavat usein tällaisen vaihto- ja palautusoikeuden tuotteilleen, mikäli ne ovat ehyitä ja myyntikuntoisia. On kuitenkin syytä huomata, että kyse on aina liikekohtaisesta vapaaehtoisesta käytännöstä, mutta mikään laki ei kuitenkaan velvoita myyjää ottamaan jo kerran myytyä virheetöntä tuotetta takaisin. Viisas ostaja säilyttää kuitin aina. Ilman kuittia on lähes mahdotonta saada asianmukaista hyvitystä.
Nopeaa apua lakiasioihin.