Kun kuluttaja ostaa tavaran, hänen tulee voida luottaa siihen, että tavara vastaa sovittua. Tavaran on oltava esimerkiksi kuvaukseltaan, laadultaan, yhteensopivuudeltaan, käyttötarkoitukseltaan ja lisävarusteiltaan sovitun kaltainen. Jos kuluttaja havaitsee tavarassa puutteita, jotka poikkeavat sovitusta, hänen tulee tehdä reklamaatio ja ilmoittaa myyjälle tavaran virheellisyydestä.
Miten reklamaatio tehdään?
Myyjälle tehtävä reklamaatio on vapaamuotoinen, eli sen voi tehdä sekä kirjallisesti että suullisesti. Kauppaan liittyvissä asioissa kannattaa kuitenkin suosia kirjallista lähestymistapaa, jotta myöhemmin tapahtumien kulku on helpommin todistettavissa. Mikäli reklamaatio on tehty kirjallisesti esimerkiksi sähköpostin välityksellä, voi kuluttaja myös helpommin todistaa täyttäneensä ilmoitusvelvollisuutensa.
Jotta myyjä voi tutkia tavaran virheellisyyttä, kuluttajan on reklamaation yhteydessä selvitettävä, millaisesta virheestä on kysymys. Puutteet voivat koskea muun muassa teknistä vikaa, valmistusvikaa, kestävyyttä, käyttöohjeita tai sitä, että tuotetta ei ole tehty siihen tarkoitukseen, johon se on myyty. Ostajan ei tarvitse kuitenkaan vielä tässä vaiheessa täsmentää, mitä vaatimuksia hän mahdollisesti aikoo esittää.
Kuinka kauan reklamaation tekemiselle on aikaa?
Jotta ostajan täydet oikeudet toteutuisivat, hänen kannattaa tehdä reklamaatio huolellisesti ja mahdollisimman pian virheen huomaamisen jälkeen. Reklamaation laiminlyönnistä seuraa, ettei ostaja voi myöhemmin esittää myyjälle vaatimuksia virheen johdosta. Ostaja on siis velvollinen informoimaan myyjää virheistä kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun virhe havaittiin tai se olisi pitänyt havaita. Se, mikä lasketaan kohtuulliseksi ajaksi, on hyvin tapauskohtaista.
Esimerkiksi kuluttaja voi ostaa syksyllä veneen, joka silmämääräisesti näyttää hyväkuntoiselta ja jonka myyjä on ilmoittanut toimivan moitteettomasti. Kesällä, jäiden sulettua, ostaja pääsee kuitenkin ensimmäistä kertaa kokeilemaan venettä itse ja toteaa, että moottori ylikuumenee käytössä liikaa. Tällöin reklamaatioaika ei ole kulunut umpeen, vaikka ostohetkestä onkin kulunut useita kuukausia. Sen sijaan, jos kyseessä on jokapäiväisessä käytössä oleva tavara, on reklamaatioaika huomattavasti lyhyempi. Kuluttajalla on kuitenkin aina vähintään kaksi kuukautta aikaa virheilmoituksen tekemiselle siitä hetkestä, kun virhe havaittiin.
Myyjän käytöksellä on myös vaikutusta reklamaatioaikaan. Mikäli myyjä on tehnyt reklamoinnin vaikeaksi esimerkiksi jättämällä yhteydenottotiedot ilmoittamatta tai vastaamatta puhelimeen, tämä vaikuttaa kohtuullisena pidettävään ilmoitusaikaan. Lisäksi myyjän käytöksen perusteella voidaan poiketa kohtuullisena pidettävästä ajasta, jos myyjä on toiminut törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti. Esimerkiksi, jos myyjä on tiennyt tavarassa olevasta virheestä ja onnistunut salaamaan sen ostajalta, reklamaatioaika on pidempi. Samoin kohtuullisen ajan vaatimuksesta voidaan poiketa, jos tavara on terveydelle tai turvallisuudelle vaarallinen eikä se täytä esimerkiksi kuluttajaturvallisuuslain asettamia vaatimuksia.
Mikäli olet havainnut virheen tavarassa, ilmoita siitä myyjälle mahdollisimman nopeasti. Voit käyttää reklamaatiopohjaamme ilmoituksen tekemiseen! Asiakirjan lopusta löydät neuvoja dokumentin täyttämiseen, ja voit myös olla yhteydessä asiantunteviin juristeihimme lakipuhelimen välityksellä, mikäli sinulla on reklamaatioon liittyen kysyttävää.
Lue lisää reklamaation seurauksista sekä kaupan purusta.
Lähde §: kuluttajansuojalaki
06.02.2015
Päivitetty 30.07.2024
Suomen Juristit lakimies
Nopeaa apua lakiasioihin.