Kauppahinta: Kauppahinnan maksaminen

Milloin kauppahinta on maksettava? Ostajan on maksettava kauppahinta myyjän sitä vaatiessa, ei kuitenkaan ennen kuin tavara on hänen saatavillaan. Kauppahinnan maksuajankohdasta ja maksutavasta voidaan myyjän ja ostajan kesken sopia. Ennen… Lue lisää »

Etämyynti: Etämyynnin peruuttamisoikeus ja sen rajoitukset

Milloin peruuttamisoikeus on etämyynnissä rajoitettu? Peruuttamisoikeudelle etämyynnissä on asetettu rajoituksia, jotka perustuvat osapuolten väliseen yhteisymmärrykseen, taikka rajoituksia jotka johtuvat ulkoisesta seikasta tai toisen osapuolen toiminnasta. Jos hyödykkeen toimittaminen tai palveluksen… Lue lisää »

Etämyynti: Etämyynnin peruuttamisoikeus

Etämyynnissä kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä myyjälle 14 päivän kuluessa tilausvahvistuksen vastaanottamisesta taikka tavaran kaupassa tavaran vastaanottamisesta, jos tavara vastaanotetaan myöhemmin kuin vahvistus. Jos vahvistusta ei tarvitse toimittaa,… Lue lisää »

Etämyynti ja kotimyynti: Peruuttamisaika

Mistä peruuttamisaika lasketaan? Peruuttamisajan laskeminen alkaa seuraavana päivänä siitä päivästä, jona kotimyyntiasiakirja tai vahvistus annettiin, sopimus tehtiin, taikka tavara otettiin vastaan. Jos sopimus tehtiin tiistaina, on keskiviikko ensimmäinen peruuttamispäivä, torstai… Lue lisää »

Etämyynti ja kotimyynti: Palautusoikeus

Säilyttääkseen peruuttamisoikeutensa kuluttajan on pidettävä tavara tai suoritus olennaisesti muuttumattomana tai vähentymättömänä. Ilman kuluttajan syytä tapahtuva tavaran huonontuminen ei johda peruuttamisoikeuden menettämiseen. Kuluttaja ei vastaa arvon alentumisesta, joka johtuu pakkauksen… Lue lisää »

Vertaileva mainos

Vertaileva markkinointi on sallittua Vertaileva markkinointi tarkoittaa markkinointia, josta voidaan suoraan tai epäsuorasti tunnistaa kilpailija tai kilpailijan markkinoima hyödyke.Vertailevassa markkinoinnissa voidaan vertailukohtana käyttää useita kilpailijoita tai vain yhtä kilpailijaa. Omaa… Lue lisää »

Markkinoinnin kaksi perussääntöä

Kuluttajan suojelu ja rehellisen kilpailun ylläpito Kaikkea markkinointia koskee kaksi ehdotonta sääntöä, joiden tarkoituksena on suojella kuluttajia ja ylläpitää rehellistä kilpailua. Sääntö numero yksi: markkinoinnista on aina käytävä selkeästi ilmi… Lue lisää »

Yritysten väliset sopimukset: Tuotannon rajoittaminen

Tuotannon rajoittaminen on kiellettyä kilpailun rajoittamista Kiellettyä kilpailun rajoittamista on tehdä yritysten välisiä sopimuksia, joilla rajoitetaan tai valvotaan tuotantoa, teknistä kehitystä taikka investointeja. Kiellettyjä ovat myös järjestelyt, joilla jaetaan markkinoita… Lue lisää »

Yritysten väliset sopimukset: Määrähinnoittelu

Määrähinnoittelu on kiellettyä kilpailun rajoittamista Määrähinnoittelu tarkoittaa jälleenmyyntihinnan määräämistä. Määrähinnoittelu on yksi vakavimmista kilpailunrajoituksista. Tässä menettelyssä tehdään sopimuksia tai yhdenmukaistetaan menettelytapoja siten, että näillä toimenpiteillä määrätään tai määritellään kiinteä jälleenmyyntihinta,… Lue lisää »

Yritysten väliset sopimukset: Markkinoiden jakaminen

Markkinoiden jakaminen on kiellettyä kilpailun rajoittamista Markkinoiden jakamisella tarkoitetaan markkina-alueiden, markkinaosuuksien tai asiakkaiden jakamista. Jos yritys saa toimia ainoana tai lähes ainoana toimijana omalla alueellaan, se vaikuttaa silloin ennen pitkää… Lue lisää »