Oikeudellinen ongelma: Lakimiehen palkkaaminen

Palkkaanko asianajajan tai lakimiehen? Kun kohtaat oikeudellisen ongelman, niin aluksi on hyvä selvittää ongelman laajuus. Ellet osaa itse arvioida asioiden tai ongelmien mittasuhteita, niin silloin kannattaa ottaa yhteyttä omaan lakimieheesi.… Lue lisää »

Kulutushyödyke: Kulutushyödykkeen markkinointi

Mikä on sallittua ja mikä kiellettyä kulutushyödykkeen markkinointia? Markkinointia on muun muassa lehtimainokset sekä radio- ja televisiomainonta. Markkinoinnin tarkoituksena on oman tuotteen tunnetuksi tekeminen ja sen myynnin edistäminen. Kulutushyödykkeen markkinoinnista… Lue lisää »

Kulutushyödyke: Hinnan ilmoittaminen

Miten kulutushyödykkeen hinta on ilmoitettava? Kulutushyödykkeiden myyntihintojen ja yksikköhintojen ilmoittamisesta on oma asetuksensa. Asetuksessa säädettyä on elinkeinonharjoittajan markkinoinnissaan noudatettava. Myyntihinnalla tarkoitetaan tuotteen tietyn määrän hintaa tai lopullista yksikköhintaa mukaan lukien… Lue lisää »

Kulutushyödyke: Alennushinta

Onko alennushinta totta? Kulutushyödykkeen hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi, jos kysymys ei ole todellisesta alennuksesta. Hintaa ei myös saa ilmoittaa alennetuksi enempää kuin se tosiasiallisesti alittaa elinkeinonharjoittajan aikaisemmin perimän hinnan.… Lue lisää »

Kuluttajansuoja: Kuluttajansuojalaki

Milloin kuluttajansuojalaki soveltuu? Pääasiallinen kuluttajia suojaava laki oikeusjärjestyksessämme on kuluttajansuojalaki. Kuluttajansuojalain säännökset koskevat kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Kuluttajansuojasäännöksia sovelletaan myös hyödykkeiden välittämiseen elinkeinonharjoittajalta kuluttajalle. Kuluttajankaupan säännökset… Lue lisää »

Palvelus: Virheilmoitus

Virheilmoitus kohtuullisessa ajassa! Tilaajan on ilmoitettava palveluksen virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Tilaaja saa vedota palveluksen virheeseen virheilmoituksen tekoajasta huolimatta, jos… Lue lisää »

Palvelus: Virheen oikaisu

Voinko vaatia virheen oikaisua? Toimeksisaajan on tilaajan vaatimuksesta korjattava virhe tai uusia virheellinen suoritus ilman, että tilaajalle aiheutuu siitä lisäkustannuksia. Toimeksisaaja ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siitä aiheutuisi… Lue lisää »

Palvelus: Virheellinen palvelus

Milloin palveluksessa on virhe? Kuluttajansuojalaissa on yleinen virhesäännös kuluttajanpalvelusopimuksia varten: palveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Mitä sitten voidaan katsoa sovitun? Kirjallisessa toimeksiantosopimuksessa on… Lue lisää »

Palvelus: Viivästykseen vetoaminen

Muista vedota viivästykseen! Jos palvelus on luovutettu viivästyneenä, tilaajan on ilmoitettava tyytymättömyytensä ja halunsa purkaa sopimus tai vaatia vahingonkorvausta. Ilmoitus on tehtävä kohtuullisessa ajassa toimeksiannon suorittamisesta. Jos tilaaja purkaa sopimuksen,… Lue lisää »