Yrityskauppavalvonta

Yrityskauppavalvonta on valvontaa, jota Kilpailu- ja kuluttajavirasto tekee tutkiakseen yrityskauppoja. Tietyt liikevaihtorajat ylittävät yrityskaupat on kilpailulainsäädännön perusteella ilmoitettava Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Euromääräisten rajojen tarkoituksena on sulkea valvonnan ulkopuolelle pienimmät kaupat.… Lue lisää »

Unionin yrityskauppavalvonta

Unionin yrityskauppavalvonta on Euroopan komission tekemää liikevaihdoltaan merkittävien yritysten kauppoihin liittyvää valvontaa. Tietyt liikevaihtorajat ylittävät yrityskaupat on kilpailulainsäädännön perusteella ilmoitettava Euroopan komissiolle. Euromääräisten rajojen tarkoituksena on sulkea valvonnan ulkopuolelle pienimmät… Lue lisää »

Kilpailuoikeus ja sen tavoitteet

Kilpailuoikeus on osa markkinaoikeutta. Kilpailulainsäädännön tavoitteena on  kilpailun turvaaminen vahingollisilta kilpailunrajoituksilta. Tavoitteena on terve ja taloudellisin perustein toimiva vapaa kilpailu. Kilpailuoikeus sisältää mm. julkiset hankinnat, määräävän markkina-aseman väärinkäytön muodot ja… Lue lisää »

Määräävä markkina-asema: Alihinnoittelu

Mitä on saalistushinnoittelu? Saalistushinnoittelulla tarkoitetaan sitä, että määräävässä markkina-asemassa oleva yritys hinnoittelullaan ajaa kilpailijoita pois markkinoilta taikka estää uusien kilpailijoiden markkinoille tulon.Saalistushinnoittelu on siis alihinnoittelua. Saalistushinnoittelun tunnusmerkki on, että määräävässä… Lue lisää »

Määräävä markkina-asema: Kohtuuton hinnoittelu

Ylihinnoittelu ja alihinnoittelu Määräävässä markkina-asemassa oleva yritys voi sekä ylihinnoitella että alihinnoitella tuotteitaan tai palveluitaan. Molemmin päin tehty hinnoittelu voi olla kohtuutonta ja sitä kautta kiellettyä. Jos tällaisella hinnoittelulla on… Lue lisää »