Ylikuormamaksu

Ylikuormamaksu voidaan määrätä ylikuorman kuljettamisesta tavaran kuljetukseen tarkoitetussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa. Ylikuormamaksu voidaan määrätä, kun ylikuormaa on kuljetettu tieliikennelain alaisella tiellä. Ylikuormamaksu on sakkorangaistuksen lisäksi määrättävä seuraamus. Sillä… Lue lisää »

Talvirenkaiden käyttö

Talvirenkaiden käyttö on Suomessa tavallista. Talvirenkaita on yleensä kahta päätyyppiä; nastattomat kitkarenkaat ja liukuesteillä (nastoilla) varustetut talvirenkaat. Liukuesteillä varustetun renkaan on yleisiltä edellytyksiltään oltava sellainen, ettei se oleellisesti vahingoita tien pintaa.… Lue lisää »

Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävät perävaunut

Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävät perävaunut voivat olla joko O1-luokkaan tai O2-luokkaan kuuluvia keskiakseliperävaunuja. Perävaunu voi olla myös O2-luokan puoliperävaunu tai O2-luokan varsinainen perävaunu. Normaalit pienet perävaunut ovat joko O1-luokkaan kuuluvia alle… Lue lisää »

Henkilöauton kuormaaminen

Henkilöauton kuormaaminen on tehtävä niin, että tavarat ja henkilöt, eivät estä kuljettajaa näkemästä tai haittaa ajoneuvon käsittelyä. Näin ollen esim. apukuljettajan paikalla voidaan kuljettaa vain sellaista tavaraa, että kuljettaja näkee myös… Lue lisää »

Kuorman sijoittaminen ajoneuvoihin

Kuorman sijoittaminen ajoneuvoihin on tehtävä niin, että kuormasta muodostetaan mahdollisimman matala yhtenäinen kokonaisuus. Painopisteen on oltava mahdollisimman alhaalla ja lähellä ajoneuvon pituussuuntaista keskiviivaa. Mahdollisuuksien mukaan kuorma on tuettava tavaratilan etupäätyä vasten.… Lue lisää »

Miten auton hinaaminen tehdään laillisesti?

Auton hinaaminen on usein edessä silloin kun auto on rikkoutunut niin, ettei sitä pysty kuljettamaan sen omalla konevoimalla. Rikkoontunut ajoneuvo on ainakin lavetilla siirtämistä edullisempi vaihtoehto ajoneuvon siirtämiseksi korjauspaikalle. Auton… Lue lisää »