Kartelli voi aiheuttaa kilpailun vääristymistä

Kartelli nimitystä käytetään yritysten yhteenliittymästä, jonka tarkoituksena on rajoittaa kilpailua ja saavuttaa määrävä asema, jopa monopoli kyseessä olevilla markkinoilla. Kartelli voi käyttää monenlaisia keinoja kilpailun rajoittamiseksi. Hintakartellit Kartellit on kielletty… Lue lisää »

Vertikaalinen kilpailunrajoitus

Vertikaalinen kilpailunrajoitus on eri tuotantoportailla toimivien elinkeinonharjoittajien välisiä sopimuksia tai menettelyjä, jotka koskevat tiettyjen tavaroiden tai palvelujen ostoa ja myyntiä. Kielletty vertikaalinen sopimuksessa osapuolena voivat olla esim. 1. valmistaja –… Lue lisää »

Horisontaalinen kilpailunrajoitus

Horisontaalinen kilpailunrajoitus on samalla tuotantoportaalla toimivien kilpailevien elinkeinonharjoittajien välisiä kiellettyjä kilpailua rajoittavia sopimuksia ja menettelyjä. Kielletyt kilpailunrajoitukset estävät vapaan kilpailun, rajoittavat tai vääristävät sitä. Kiellettyä yhteistyötä voi olla esim. sopimushinnoittelu,… Lue lisää »

Hintakartelli rajoittaa vapaata kilpailua

Tuotteen hinta on yksi tärkeimmistä kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Toimivien markkinoiden ja kuluttajan edun mukaista on toimiva hintakilpailu. Yrittäjät siis kilpailevat keskenään kuluttajien ostopäätöksistä tuotteiden hinnoilla. Jos yrittäjien välinen kilpailu… Lue lisää »

Euroopan Unionin sisämarkkina

Euroopan Unionin (EU) sisämarkkina kuuluu unionin tärkeimpiin kulmakiviin, joka käsittää EU jäsenvaltioiden välisten kaupan esteiden poistamista kaupankäynnin edistämiseksi. EU sisämarkkinoilla ihmiset, tavarat, palvelut ja raha liikkuvat vapaasti unionin rajojen sisällä. Vastavuoroisuuden periaatteella on… Lue lisää »

Elinkeinonharjoittajien väliset sopimukset

Elinkeinonharjoittajien väliset sopimukset ovat lähtökohtaisesti vapaasti muodostettavia. Sopimukset, päätökset tai menettelytavat, joiden tarkoitus on estää, rajoittaa tai vääristää kilpailua ovat kuitenkin kiellettyä. Samoin ovat kiellettyjä em. toimet, joiden vuoksi kilpailu… Lue lisää »

Yrityskauppavalvonta

Yrityskauppavalvonta on valvontaa, jota Kilpailu- ja kuluttajavirasto tekee tutkiakseen yrityskauppoja. Tietyt liikevaihtorajat ylittävät yrityskaupat on kilpailulainsäädännön perusteella ilmoitettava Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Euromääräisten rajojen tarkoituksena on sulkea valvonnan ulkopuolelle pienimmät kaupat.… Lue lisää »

Unionin yrityskauppavalvonta

Unionin yrityskauppavalvonta on Euroopan komission tekemää liikevaihdoltaan merkittävien yritysten kauppoihin liittyvää valvontaa. Tietyt liikevaihtorajat ylittävät yrityskaupat on kilpailulainsäädännön perusteella ilmoitettava Euroopan komissiolle. Euromääräisten rajojen tarkoituksena on sulkea valvonnan ulkopuolelle pienimmät… Lue lisää »

Kilpailuoikeuden tavoitteista

Kilpailunrajoituslainsäädännön tavoitteena on terveen ja toimivan taloudellisen kilpailun turvaaminen vahingollisilta kilpailunrajoituksilta. Tällöin turvataan ensinnäkin kilpailuedun hankkimista hyödykkeen laadun, hinnan tai muiden ominaisuuksien avulla ja sen lisäksi pyritään varmistamaan elinkeinonharjoittajien markkinamekanismin… Lue lisää »