Reklamaatio irtaimen kaupassa

Kun kuluttaja ostaa tavaran, hänen tulee voida luottaa siihen, että tavara vastaa sovittua. Tavaran on oltava esimerkiksi kuvaukseltaan, laadultaan, yhteensopivuudeltaan, käyttötarkoitukseltaan ja lisävarusteiltaan sovitun kaltainen. Jos kuluttaja havaitsee tavarassa puutteita,… Lue lisää »

Hinta voidaan ilmoittaa monella tavalla

Hinta tarkoittaa jonkun hyödykkeen, esimerkiksi irtaimen omaisuuden rahallista arvoa. Hinnoittelu tekee tavaroista ja palveluista markkinoilla vertailukelpoisia. Hinnoilla käytävä vaihdanta on vapauttanut hyödykkeiden arvon vertaamisen toisiinsa, koska hinnat ovat hyödykkeestä riippumatta… Lue lisää »

Irtaimen ja kiinteän esineen saantosuoja

Saantosuojalla tarkoitetaan vilpittömästi toimineen luovutuksensaajan suojaa esineen oikeaa omistajaa tai vastaavassa asemassa olevaa sivullista vastaan. Saantosuoja toteutuu siten, että se tekee mahdolliset saantovirheet tehottomiksi ja luovutuksensaaja saa esineen suojaa oikeaa… Lue lisää »

Vahingonkorvaus viivästyksen seuraamuksena

Sopimuksen sitovuuden perusperiaate koskee molempia kaupan osapuolia. Ostajan on maksettava sovittu kauppahinta sovitussa ajassa ja myyjän on toimitettava tavara tai palvelu sovitussa määräajassa. Irtaimen kaupassa on myyjän viivästyksen perusteella mahdollista,… Lue lisää »

Erityisvelvoite ja lajivelvoite tavaran toimituksessa

Sopimussuhteet velvoittavat osapuolia. Esim. velkasuhteessa velallinen sitoutuu maksamaan tietyn euromääräisen rahasumman sovittuine korkoineen ja työsopimuksessa työnantaja sitoutuu maksamaan palkkaa ja työntekijä tekemään työtä työnantajan johdon valvonnan alaisuudessa. Suorituksen täyttymisen kannalta… Lue lisää »

Alin tarjous pakkohuutokaupassa

Alin tarjous voittaa pakkohuutokaupassa, mutta alimmalla tarjouksellakin voi olla alaraja. Puhutaan alimmasta hyväksyttävästä tarjouksesta. Alin tarjous on merkityksellinen silloin, kun huutokaupalla myydään velallisen omaisuutta velkojen kattamiseksi. Kansanomaisesti puhutaan pakkohuutokaupasta. Alimmalla hyväksyttävällä… Lue lisää »

Hinnanalennus voi johtua virheellisyydestä

Hinnanalennus voi tulla kysymykseen tuotteen tai palvelun virheellisyyden perusteella. Tavaran ja palvelun on vastattava sitä mitä voidaan katsoa sovitun. Jos tavarassa on virhe ostaja saa vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai… Lue lisää »

Esineen luovutus

Esineen luovutus tapahtuu pääsääntöisesti myyjän luona tai tavaran sijaintipaikalla. Lähtökohtaisesti myyjän tehtävänä ei näin ollen ole huolehtia esineen siirrosta ostajan luokse. Tosin myyjä ja ostaja voivat luonnollisestikin vapaasti sopia luovutuspaikasta.… Lue lisää »

Tavaran virhe ja virhekäsitteet

Tavaran virheellisyys on maksun tai toimituksen viivästymisen ohella yleinen sopimusrikkomustilanne. Tavaran on oltava sovitussa kunnossa, kun se luovutetaan ostajan hallintaan. Tavaran virheen kannalta ratkaisevaa on virhekäsite ja sen määrittely. Virhekäsitteen… Lue lisää »