Myyjän oikeudet ja velvollisuudet

Tavaran virheen oikaisu myyjän ja ostajan aloitteesta ›

Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä tavaran kaupassa myyjänä toimiva elinkeinonharjoittaja on velvollinen oikaisemaan tavarassa olevan virheen. Myyjä voi oikaista virheen joko korjaamalla sen omalla kustannuksellaan tai  uusimalla toimituksen, eli toimittamalla ostajalle uuden virheettömän tavaran virheellisen tilalle.   Ostajan aloitteesta  Sekä myyjä että ostaja voivat vaatia tavaran virheen oikaisua. Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen omaan lukuunsa siten, ettei siitä aiheudu kuluja ostajalle. Virheen Lue lisää ›

Virheen korjaamisen tai uuden suorituksen vaatiminen ›

Mikäli myyjä myy ostajalle virheellisen tavaran, jolloin tavara ei vastaa siitä mitä sopijaosapuolet ovat sopineet, saa ostaja vaatia, että myyjä korjaa tavarassa olevan virheen. Mikäli virheen korjaaminen ei syystä tai toisesta ole mahdollista, on ostajalla tällöin käytössä muut virheen seuraamukset. Ostajan tulee vaatia virheen korjaamista tai uutta suoritusta kohtuullisen ajan kuluessa eli esimerkiksi reklamaation yhteydessä. Sopijaosapuolet voivat myös sopia takuuehdoista, Lue lisää ›

Myyjän oikeus vaatia viivästynyttä maksua ›

Jos irtaimen esineen kaupassa ostaja ei maksa kauppahintaa oikeaan aikaan oikeassa paikassa,  on kyseessä maksun viivästyminen. Tällöin myyjä saa vaatia ostajalta maksua tai muuten sopimuksen täyttämistä, kunhan maksun viivästyminen ei ole johtunut myyjästä tai hänen puolellaan olevasta seikasta. Myyjästä johtuva seikka voi esimerkiksi olla sellainen, että ostaja ei maksa kauppahintaa sen perusteella, että myyjän toimittamassa tavarassa on virhe, Lue lisää ›

Tilauksen peruuttaminen tavaran kaupassa ›

Ostaja voi huomata kaupanteon jälkeen, ettei hän sittenkään halua tai tarvitse tavaraa, esimerkiksi taloudellisen tilanteensa, markkinaolosuhteiden tai muun mielenmuutoksen seurauksena. Mikäli ostaja ilmoittaa myyjälle halustaan vetäytyä sopimuksesta ennen tavaran luovutusta, on kyseessä tilauksen peruuttaminen. Tämä voi tulla kyseeseen esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakas tilaa myymälässä haluamansa tavaran noutaakseen sen toimitusajan jälkeen, mutta ilmoittaakin myyjälle ennen tavaran saapumista halustaan purkaa kauppa. Jos osapuolten välisessä Lue lisää ›

Huolenpitovelvollisen oikeus ja velvollisuus myydä tavara ›

Sopijapuoli, joka on velvollinen huolehtimaan tavarasta, voi tietyissä tilanteissa myydä tavaran. Tavaraa myytäessä on noudatettava huolellisuutta, ja mahdollisuuksien salliessa vastapuolelle on ilmoitettava myyntiaikeista. Vastapuolelle ei näin ollen tarvitse ilmoittaa tavaran myynnistä esimerkiksi tilanteissa, joissa tavaran myynti tulee tehdä kiireellisesti sen nopean pilaantumisen vuoksi.   Tavaran myyntitavasta ei ole huolellisuusvaatimuksen lisäksi säännelty erikseen laissa, mutta hyväksyttävänä tapana on nähty esimerkiksi Lue lisää ›

Huolenpito tavarasta ›

Joissain tilanteissa (myyjä tai ostaja) voi joutua huolehtimaan tavarasta toisen sopijapuolen lukuun. Sillä sopijapuolella, joka on huolehtinut tavarasta vastapuolen lukuun, on oikeus saada korvaus huolenpidosta aiheutuneista tarpeellisista kuluista ja kustannuksista. Hän saa myös pidättää tavaran itsellään, kunnes korvaus maksetaan tai siitä asetetaan hyväksyttävä vakuus.  Myyjä  Jos ostaja ei nouda tai vastaanota tavaraa oikeaan aikaan, on myyjällä Lue lisää ›

Irtaimen kaupan purku: myyjän viivästys ›

Ostajalla on mahdollisuus purkaa kauppa myyjän viivästyksen johdosta, jos sopimusrikkomuksella on hänelle olennainen merkitys ja myyjä käsitti tämän tai hänen olisi pitänyt se käsittää. Mikäli vain osa toimituksesta on viivästynyt, koskee purkaminen pääsääntöisesti vain viivästynyttä erää. Jos viivästynyt erä on kuitenkin ollut olennainen osa koko kauppaa, saa ostaja purkaa kaupan kokonaisuudessaan. Mahdollisen Sopimusrikkomuksen arviointi Sopimusrikkomuksen Lue lisää ›

Hinnanalennus voi johtua virheellisyydestä ›

Hinnanalennus voi tulla kysymykseen tuotteen tai palvelun virheellisyyden perusteella. Tavaran ja palvelun on vastattava sitä mitä voidaan katsoa sovitun. Jos tavarassa on virhe ostaja saa vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai hinnanalennusta taikka purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Virheellisyys ei saa johtua ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta. Ostajan on tarkastettava tuote ja reklamoitava virheestä. Lue lisää ›

Luontoissuoritusvaatimus ›

Luontoissuoritusvaatimus on vaatimus jolla vaaditaan luontoissuoritusta. Luontoissuoritus tai luontaissuoritus on hyvitys tai maksu, joka suoritetaan rahan asemasta tavarana tai työnä sopimuksen mukaisesti. Luontoissuorituksella siis sopimuspuoli täyttää sopimusvelvoitteensa. Irtaimen kaupassa ostajan päävelvoite on maksaa sovittu kauppahinta. Myyjän päävelvoite taas on luovuttaa sovittu irtain sovitussa kunnossa sovittuun aikaan. Luontoissuoritusvaatimus – sisältö ja merkitys Luontoissuorituksen vaatiminen liittyy irtaimen kaupassa myyjän Lue lisää ›

Irtaimen kauppa: Reklamaatio ›

Ensimmäinen reagointikeino, kun on huomattu tuotteessa olevan puutteita, on reklamointi. Se tarkoittaa sitä, että ostaja ilmoittaa myyjälle tavaran olevan virheellinen. Reklamointivelvollisuuden taustalla on se, että sopijaosapuolet pysyvät tilanteessa niin sanotusti ajan tasalla ja voivat varautua tuleviin vaatimuksiin. Koska myyjä ei voi olla tietoinen virheistä, jotka ilmenevät tavarassa sen luovutuksen jälkeen, tulee ostajan saattaa myyjä näistä Lue lisää ›