Kuluttajapalveluksen virheet

Kuluttajansuojalaki kattaa palvelukset, joita toimeksisaaja tarjoaa luonnollisille henkilöille. Tällaisia palveluja voivat olla esimerkiksi rakennusremontit, auton korjauspalvelut, eläinlääkäripalvelut tai lakipalvelut. Kuluttajapalveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa… Lue lisää »

Hinta-arvion sitovuus

Hinta-arvion sitovuus estää toimeksisaajaa muuttamasta sovittua hintaa. Yleensä suorituksen hinnasta on annettava hinta-arvio. Tämä on sopimuksenvarainen asia ja sopimusvapauden periaatteen mukaisesti tästä voidaan sopia toisin. Kuluttajan kannattaa kuitenkin pyytää hinta-arvio.… Lue lisää »

Kuluttajapalveluksen viivästys

Kuluttajapalveluksen viivästys on tilanne, jossa toimeksisaajan tilaajalle toimittaman palveluksen luovutus viivästyy. Toimeksisaajan on suoritettava sopimuksen mukainen palvelus sopimuksessa sovittuna ajankohtana tai kohtuullisessa ajassa. Kyseessä on viivästys, ellei suoritus ole oikea-aikainen.… Lue lisää »

Toimeksisaaja: Lisätyöt vain tilaajan luvalla

Saako toimeksisaaja tehdä ns. lisätöitä? Toimeksisaaja voi palvelusta suorittaessaan havaita tarpeen lisätöihin, joista ei ole toimeksiantosopimuksessa tilaajan kanssa sovittu. Lisätyöt on usein tarkoituksenmukaista ja tilaajan edun mukaista suorittaa samassa yhteydessä… Lue lisää »