Reklamaatio irtaimen kaupassa

Kun kuluttaja ostaa tavaran, hänen tulee voida luottaa siihen, että tavara vastaa sovittua. Tavaran on oltava esimerkiksi kuvaukseltaan, laadultaan, yhteensopivuudeltaan, käyttötarkoitukseltaan ja lisävarusteiltaan sovitun kaltainen. Jos kuluttaja havaitsee tavarassa puutteita,… Lue lisää »

Vahingonkorvaus viivästyksen seuraamuksena

Sopimuksen sitovuuden perusperiaate koskee molempia kaupan osapuolia. Ostajan on maksettava sovittu kauppahinta sovitussa ajassa ja myyjän on toimitettava tavara tai palvelu sovitussa määräajassa. Irtaimen kaupassa on myyjän viivästyksen perusteella mahdollista,… Lue lisää »

Tavaran virheen oikaisu myyjän ja ostajan aloitteesta

Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä tavaran kaupassa myyjänä toimiva elinkeinonharjoittaja on velvollinen oikaisemaan tavarassa olevan virheen. Myyjä voi oikaista virheen joko korjaamalla sen omalla kustannuksellaan tai  uusimalla toimituksen, eli toimittamalla ostajalle uuden virheettömän tavaran… Lue lisää »

Mitä ostajan täytyy olettaa tienneen?

Ostajaan on tiettyjä velvollisuuksia liittyen tavaraan ja sen ominaisuuksiin kohdistuvaan tietoihin. Ostaja ei nimittäin saa virheenä vedota seikkaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehtäessä. Se, että ostajan tulee olettaa tienneen virheestä tarkoittaa… Lue lisää »

Irtaimen kauppa: ostajan velvollisuudet

Vaikka suurin osa irtaimen tavara kauppaan liittyvistä velvollisuuksista lepää myyjän harteilla, on myös ostajaan kohdistettu tiettyjä vaatimuksia. Ostajan on ensinnäkin maksettava kauppahinta ja toiseksi myötävaikutettava kaupan syntyyn. Lisäksi ostaja ja… Lue lisää »

Huolenpitovelvollisen oikeus ja velvollisuus myydä tavara

Sopijapuoli, joka on velvollinen huolehtimaan tavarasta, voi tietyissä tilanteissa myydä tavaran. Tavaraa myytäessä on noudatettava huolellisuutta, ja mahdollisuuksien salliessa vastapuolelle on ilmoitettava myyntiaikeista. Vastapuolelle ei näin ollen tarvitse ilmoittaa tavaran myynnistä esimerkiksi tilanteissa,… Lue lisää »

Huolenpito tavarasta

Joissain tilanteissa (myyjä tai ostaja) voi joutua huolehtimaan tavarasta toisen sopijapuolen lukuun. Sillä sopijapuolella, joka on huolehtinut tavarasta vastapuolen lukuun, on oikeus saada korvaus huolenpidosta aiheutuneista tarpeellisista kuluista ja kustannuksista. Hän… Lue lisää »

Irtaimen kaupan purku: myyjän viivästys

Ostajalla on mahdollisuus purkaa kauppa myyjän viivästyksen johdosta, jos sopimusrikkomuksella on hänelle olennainen merkitys ja myyjä käsitti tämän tai hänen olisi pitänyt se käsittää. Mikäli vain osa toimituksesta on viivästynyt,… Lue lisää »

Tavaran kauppahinnan maksamisen ajankohta

Tavaran kauppahinnan maksamisen ajankohta yksilöidään kauppasopimuksessa. Usein maksamisen ajankohta on silloin, kun tavara luovutetaan ostajalle. Tämä hiljainen sääntö onkin sopusoinnussa ostajan ennakkotarkastusoikeuden kanssa, jonka mukaisesti ostajan ei tarvitse maksaa kauppahintaa… Lue lisää »