Kuluttajapalveluksen virheet

Kuluttajansuojalaki kattaa palvelukset, joita toimeksisaaja tarjoaa luonnollisille henkilöille. Tällaisia palveluja voivat olla esimerkiksi rakennusremontit, auton korjauspalvelut, eläinlääkäripalvelut tai lakipalvelut. Kuluttajapalveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa… Lue lisää »

Hinta-arvion sitovuus

Hinta-arvion sitovuus estää toimeksisaajaa muuttamasta sovittua hintaa. Yleensä suorituksen hinnasta on annettava hinta-arvio. Tämä on sopimuksenvarainen asia ja sopimusvapauden periaatteen mukaisesti tästä voidaan sopia toisin. Kuluttajan kannattaa kuitenkin pyytää hinta-arvio.… Lue lisää »

Edellytykset ryhmäkanteen nostamiseksi

Ryhmäkanteella tarkoitetaan siviilioikeudellista kannetta, jossa asianosainen ajaa laajemma piirin tai kokonaan ulkopuolisen ryhmän asiaa. Näin ajettua kannetta koskeva tuomio tulee kaikkia ryhmän jäseniä sitovaksi. Muodollisesti ryhmän jäsenet jäävät asianosaispiirin/aseman ulkopuolelle,… Lue lisää »

Negatiivisen myyntimenetelmän kielto

Markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta ja edellyttämällä kuluttajalta maksua, hyödykkeen palauttamista tai säilyttämistä taikka muuta toimenpidettä. Negatiivisessa myyntimenetelmässä suorituksen vastaanottajalle ei synny sopimussidonnaisuutta, vaikka… Lue lisää »

Lennon aikana kadonnut tai vahingoittunut matkatavara

Euroopan Unioni on antanut asetuksen lentomatkustajien oikeuksista sekä lentoyhtiön korvausvelvollisuudesta. Mikäli lentomatkustajan matkatavarat katoavat, vahingoittivat tai saapuvat määränpäähän myöhässä, voi hänellä olla oikeus saada lentoyhtiöltä korvausta. Korvauksen enimmäismäärä on 1… Lue lisää »

Lentomatkustajan oikeudet Euroopan Unionin sisällä

Euroopan Unioni (EU) on turvannut lentomatkustajien oikeuksia EU:n alueella erinäisellä lainsäädännöllä. EU:n lainsäädännön myöntämät oikeudet koskevat lentojen myöhästymistä, peruutuksia ja ylibuukkauksia, joiden vuoksi lentomatkustaja ei päästetä lennolle. EU:n turvaamat oikeudet… Lue lisää »

Hinnanalennus voi johtua virheellisyydestä

Hinnanalennus voi tulla kysymykseen tuotteen tai palvelun virheellisyyden perusteella. Tavaran ja palvelun on vastattava sitä mitä voidaan katsoa sovitun. Jos tavarassa on virhe ostaja saa vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai… Lue lisää »

Tavaran virheen oikaisu myyjän ja ostajan aloitteesta

Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä tavaran kaupassa myyjänä toimiva elinkeinonharjoittaja on velvollinen oikaisemaan tavarassa olevan virheen. Myyjä voi oikaista virheen joko korjaamalla sen omalla kustannuksellaan tai  uusimalla toimituksen, eli toimittamalla ostajalle uuden virheettömän tavaran… Lue lisää »

Kulutushyödyke — määrittely voi vaikuttaa lain valintaan

Kulutushyödyke on kuluttajan käyttöön tarkoitettu hyödyke. Kulutushyödykkeen tarkempi määrittely on kuitenkin tarpeen lain soveltamisalan hahmottamiseksi. Vain kuluttajansuojalaissa määritelly kulutushyödykkeet ovat niitä kulutushyödykkeitä, joista kuluttajansuojalaissa puhutaan. Jos taas hyödyke ei kuulu… Lue lisää »