Kuluttajapalveluksen virheet

Kuluttajansuojalaki kattaa palvelukset, joita toimeksisaaja tarjoaa luonnollisille henkilöille. Tällaisia palveluja voivat olla esimerkiksi rakennusremontit, auton korjauspalvelut, eläinlääkäripalvelut tai lakipalvelut. Kuluttajapalveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa… Lue lisää »

Kauppahinta kuluttajakaupassa

Kauppahinta ilmoitetaan yleensä kuluttajakaupassa tuotteen mainonnan yhteydessä; sekä esim. vähittäiskaupassa hintalapuissa tuotteen esillepanon yhteydessä. Muuten tavaran hinta on se millaiseksi hinta on sovittu. Sopimus on lähtökohtaisesti sitova suullisena ja kirjallisena.… Lue lisää »

Hinta-arvion sitovuus

Hinta-arvion sitovuus estää toimeksisaajaa muuttamasta sovittua hintaa. Yleensä suorituksen hinnasta on annettava hinta-arvio. Tämä on sopimuksenvarainen asia ja sopimusvapauden periaatteen mukaisesti tästä voidaan sopia toisin. Kuluttajan kannattaa kuitenkin pyytää hinta-arvio.… Lue lisää »

Erityisvelvoite ja lajivelvoite tavaran toimituksessa

Sopimussuhteet velvoittavat osapuolia. Esim. velkasuhteessa velallinen sitoutuu maksamaan tietyn euromääräisen rahasumman sovittuine korkoineen ja työsopimuksessa työnantaja sitoutuu maksamaan palkkaa ja työntekijä tekemään työtä työnantajan johdon valvonnan alaisuudessa. Suorituksen täyttymisen kannalta… Lue lisää »

Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuus

Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuus on velvollisuutta, joka elinkeinonharjoittajan on täytettävä toiminnassaan suhteessa kuluttajaan. Velvollisuuden tarkoituksena on varmistaa palveluksen suorittaminen tai toteuttaminen kuluttajan edut huomioiden. Tiedonantovelvollisuuden tarkoituksena on poistaa tiedollista epäsuhtaa osapuolten väliltä.… Lue lisää »

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus on velvollisuutta, joka elinkeinonharjoittajan on täytettävä toiminnassaan suhteessa kuluttajaan. Velvollisuuden tarkoituksena on varmistaa palveluksen suorittaminen tai toteuttaminen kuluttajan edut huomioiden. Neuvontavelvollisuuden tarkoituksena on poistaa sitä epäsuhtaa osapuolten väliltä,… Lue lisää »

Edellytykset ryhmäkanteen nostamiseksi

Ryhmäkanteella tarkoitetaan siviilioikeudellista kannetta, jossa asianosainen ajaa laajemma piirin tai kokonaan ulkopuolisen ryhmän asiaa. Näin ajettua kannetta koskeva tuomio tulee kaikkia ryhmän jäseniä sitovaksi. Muodollisesti ryhmän jäsenet jäävät asianosaispiirin/aseman ulkopuolelle,… Lue lisää »

Negatiivisen myyntimenetelmän kielto

Markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta ja edellyttämällä kuluttajalta maksua, hyödykkeen palauttamista tai säilyttämistä taikka muuta toimenpidettä. Negatiivisessa myyntimenetelmässä suorituksen vastaanottajalle ei synny sopimussidonnaisuutta, vaikka… Lue lisää »

Ennakkotietojen antaminen kotimyynnissä ja etämyynnissä

Ennen koti- tai etämyyntisopimuksen tekemistä kuluttajalle on annettava seuraavat tiedot: 1) kulutushyödykkeen pääominaisuudet siinä laajuudessa kuin on asianmukaista ottaen huomioon kulutushyödyke ja käytetty viestin; 2) elinkeinonharjoittajan nimi; 3) elinkeinonharjoittajan maantieteellinen… Lue lisää »